40% van de jongeren zou graag een scooter willen hebben. Meer dan de helft van de jongeren vindt het geluid van normale scooters storend. Een kwart van de jongeren weet niet dat er elektrische scooters bestaan en de helft van de jongeren heeft nog nooit zo’n scooter gezien. Dit blijkt uit onderzoek dat R&D Dept. in samenwerking met de Nederlandse Stichting Geluidshinder deed onder bijna 1300 jongeren in de leeftijd 16-25 jaar te promoten. Electric Heroes is inmiddels in vijf gemeentes uitgerold. Daar is het aantal jongeren dat elektrisch scooterrijden overweegt met ruim 50% gestegen! Door dit succes starten vanaf 26 maart nu ook vijftien gemeenten in regio West-Holland de Electric Heroes campagne.
Opmars van de electrische scooter onder jongeren; Electric Heroes - join the future!
Geen geluid, geen stank en goedkoper
Eén op de vier mensen klaagt over de overlast van de traditionele scooters in Nederland[i]. Zo kampt ook iedere gemeente afzonderlijk met scooteroverlast door jongeren. Gemeenten hebben vaak niet de middelen, kennis of budget om hier adequaat mee om te gaan. Bovendien vinden veel gemeenten het lastig de jongere doelgroep te bereiken. Communicatiebureau R&D Dept. heeft daarom samen met Nederlandse Stichting Geluidshinder en Eco-movement de Electric Heroes campagne ontwikkeld. Na een succesvolle pilot in de gemeente Den Haag is de campagne uitgerold naar Zaanstad, Zwolle, Helmond en Dordrecht. “Jongeren zijn erg kritisch. Door ze te laten ervaren hoe het is om zelf elektrisch te rijden en ze die ervaringen vervolgens zélf aan leeftijdsgenoten te laten vertellen, hebben we met Electric Heroes goede resultaten behaald. Jongeren nemen toch eerder advies van leeftijdsgenoten aan.” aldus Roderik Schaepman, projectleider Electric Heroes. “En elektrische scooters hébben gewoon veel voordelen. Geen geluid, geen stank, snel en ze rijden een stuk goedkoper dan benzinescooters.”
Zonnepanelen achterop
Voorafgaande aan de campagne bleek uit diverse jongerenpanels dat elektrische scooters nog erg onbekend waren onder deze doelgroep. Niet alleen bleek dat er weinig kennis bestond over de scooters, ook bleek dat er een flink aantal vooroordelen over bestond. Zo zouden de scooters lelijk, duur, langzaam en suf zijn. Sommige jongeren dachten zelfs dat je met zonnepanelen achterop zou moeten rijden!
Twee dagen gratis testen
Als onderdeel van de Electric Heroes campagne mogen jongeren twee dagen gratis een elektrische scooter testen. In ruil hiervoor maken ze een video over de voordelen van de scooters. Alle filmpjes worden verzameld op een website waar publiek per video zijn stem uit kan brengen. De jongeren voeren zelf de campagne voor de meeste stemmen. De video met de meeste stemmen wint een elektrische scooter.
Resultaten
In totaal hebben meer dan 150 jongeren een elektrische scooter getest. Met zelf gemaakte filmpjes, via social of zelfs door posters aan bomen in de buurt te hangen, voeren de jongeren zelf promotiecampagne onder vrienden, familie en kennissen. Sinds de lancering van de website heeft electric-heroes.nl zo’n 40.000 unieke bezoekers getrokken en bijna 11.000 jongeren hebben een stem uitgebracht. Van de jongeren die in aanraking zijn gekomen met de campagne geeft meer dan de helft aan dat het hun mening over de elektrische scooter positief heeft beïnvloed. Bij interesse in de Electric Heroes campagne kunnen gemeenten zich melden bij R&D Dept.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO