Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Dat adagium hoorde ik lang geleden van een ambtelijk manager en het lijkt erop dat het nog steeds leading is in de praktijk van het management. Daarom is het zo prettig te lezen dat vertrouwen zo gek nog niet is. Het is natuurlijk niets nieuws wat door het promotieonderzoek van Natalia Hakimi wordt bevestigd. Wat mij wel erg belangrijk lijkt, is het verband dat wordt gelegd met enerzijds het 'karakter' van de manager en anderzijds de context waarin zo'n manager functioneert. Dat deze factoren elkaar beinvloeden lijkt vanzelfsprekend. Persoonlijke moraliteit en bedrijfsethiek zijn niet los van elkaar te zien.
Een voorbeeld
"Eigenlijk zou elke werkgever zich bewust moeten zijn van het effect van die aandacht", meent Wengelaar. "Als mensen het naar de zin hebben, gaan ze harder werken. Dan krijg je echt meer voor elkaar" (De Stentor, 29 juli 2010).
Wengelaar is geen academisch onderzoeker of managementgoeroe. Hij is een 33-jarige ex-werkloze die na jaren opgebrand en apatisch thuiszitten zijn kans heeft gegrepen bij 2Switch, een kringloopbedrijf. Hij is stuurt vrijwilligers en medewerkers aan. Hij weet als ervaringsdeskundige hoe beroerd je je kunt voelen en hoe prettig het is als je aandacht krijgt. "Mensen helpen die in de shit zitten. Ik vind het mooi dat ik hier de kans krijg. In een commercieel bedrijf is er maar een ding dat telt en dat is geld verdienen. Als je bij ons een keer een slechte dag hebt, dan is daar begrip voor. Je wordt er niet onmiddelijk op afgerekend."
Misschien zijn het signalen van een trend in de richting van meer menselijkheid in organisaties, zowel profit als non-profit. Niet uit idealisme, maar gewoon vanuit nuchter en realistisch gezond verstand. Het vraagt desondanks veel van het karakter van leidinggevenden. Noem het de adel van de ziel.