Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Graag zou ik willen reageren op de 7 redenen om sales uit te besteden. Als externe sales worden wij vaak gevraagd het netwerk van onze opdrachtgevers te verbreden al dan niet via 'koude acquisitie' of via accountmanagement. Onze opdrachtgevers zijn overigens dienstverlenende organisaties of technologiebedrijven.
De reden om sales en marketing aan ons uit te besteden ligt vooral in het gebrek aan salescompetenties bij onze opdrachtgevers. Het is onze mening dat je altijd (uitbesteed of niet) inzicht in de resultaten wilt hebben die sales oplevert en dat een goede sales vooral een variabel beloningsdeel 'wil'.
Een lastig onderhandelingspunt is dan wel dat opdrachtgevers indien ze geconfronteerd worden met de fee die je voor no cure no pay vraagt, erg schrikken.
De indruk die je dan overigens wekt is dat sales 'slechts' voor het genereren van omzet verantwoordelijk is. De softe resultaten verlies je al snel uit het oog: je sales is je eerste visitekaartje en tevens klantenbinder. Soms is sales ook gericht op het kweken van lange termijn banden met potentiele opdrachtgevers, dat is simpelweg niet in omzetten op korte termijn uit te drukken.
In de samenwerkingsverbanden die wij kiezen leggen wij onze opdrachtgevers 3 manieren van beloning voor: no cure no pay, fee per uur +variabel deel (aanzienlijk, ik draag immers ook risico!!!) en vast uurtarief. Zij kiezen veelal de tweede manier. Daarbij is de samenwerking tussen sales en organisatie van groot belang: sales haalt pas omzet als de offertes goed geschreven zijn en als levering ook goed loopt. Kortom..ik ben niet voor een outsourcing maar voor insourcing van sales met een nauw langdurig samenwerkingsverband.
Ik hoop dat ik met mijn bijdrage wat inzicht heb gegeven in overwegingen voor en tegen outsourcing en ben benieuwd naar uw reactie.
Met vriendelijke groet,
Bureau BD
Sabina Renshof
Ik dacht dat we van die hit-and-run mentaliteit af wilden? En externe verkopers snappen er niets van als het gaat om een klant echt verder te helpen. Ze zijn immers weer weg als de koop gesloten is. Om van een relatie opbouwen maar te zwijgen. Daarnaast is er een groot verschil tussen leadgeneratie en verkopen. Nee, op deze manier kun je alles wat krom is rechtpraten.
Of dit nu persé 'n eigen verkoper is, is hierbij niet relevant.
Stel ik wil een nieuw tijdschrift uitgeven, maar heb niet het kapitaal om personele bezetting te financieren ... dan heb ik dus een dubbel probleem. Want hoe trek ik verkopers aan en hoe motiveer ik die om advertenties (en secundaire diensten) te verkopen van een blad dat niet bekend is?
Wie het weet mag het zeggen...
Erwin
Gaat de V&D-kant op: bij de meest simpele vraag over een product of dienst is de verkoper / verkoopster overvraagd. Dingen als levertijd, product specificaties, functionaliteit, afwijkende leveringsvormen etc zullen onmiddelijk tot problemen leiden.
Dan ook : verkopers worden niet geboren maar getraind.
Bovendien vind ik de redenering de verkeerde kant op : zorg dat ze goed aangestruurd worden en hun salaris x 10 (of zoiets) verdienen. In een bedrijf dat dit serieus overweegt zou ik het management uitbesteden.
J. Steynebrugh, consulent / trainer
Als u wilt dat ik uw post blijf lezen zult u toch echt wel kwaliteit moeten leveren.
C. van Houten, Organisatieadviseur