Wehkamp is optimistisch over toekomst

Wehkamp Retail Group (WRG) boekt sterke vooruitgang met multi-facia strategie. Dat meldt het bedrijf bij het publiceren van het nieuwe jaarverslag. De multi-facia strategie is gericht op de groei met meerdere online shops (Wehkamp, kleertjes.com and Union River) die kunnen bouwen op de betrouwbare en schaalbare onderliggende technologie, logistiek en het distributiecentrum van WRG.

Het is het vierde opeenvolgend jaar met een positieve EBITDA (20 mln euro) ondanks de uitdagende markt, hoge kosten door inflatiedruk en de doorlopende investeringen in de multi-facia groeistrategie.

Technologie van topniveau

"Onze strategie om vanuit meerdere facia’s te opereren wordt in hoog tempo uitgevoerd met een aanzienlijke vooruitgang in het afgelopen boekjaar. De strategie focust zich op één technologie-, logistiek- en distributieplatform van topniveau, met Wehkamp in het hart van de groep”,  zegt Graham Harris, CEO van WRG. Deze strategie stelt WRG in staat om zich beter te richten op verschillende klantgroepen, productgroepen en om het aantal mogelijkheden voor cross-selling te vergroten.

Naast de voordelen van een efficiëntere bedrijfsvoering door het werken met één geautomatiseerd technologie-, logistiek- en distributieplatform, zijn er aanzienlijke kostenbesparingen die een positief effect hebben op de omzet, aldus Graham Harris.

Logistiek

WRG heeft in de afgelopen jaren geïnvesteerd in infrastructuur, data en technologie, waaronder in een gecentraliseerd distributiecentrum in Zwolle. Het distributiecentrum in Zwolle is met bijna 30% uitgebreid tot ruim 140.000 m2, door het in gebruik nemen van de nieuwe derde hal.

De faciliteit beschikt over geautomatiseerde orderverzamellijnen, geautomatiseerde verpakkingslijnen, een centrum voor creatieve fotografie, waardoor WRG een premium winkelervaring kan bieden inclusief same day delivery voor het grootste gedeelte van het assortiment van de diverse websites en apps.

Retouren belasten

Sinds Wehkamp heeft besloten om retourzendingen niet langer gratis aan te bieden, sturen klanten veel minder pakketjes terug. De klanten betalen nu 50 cent per product bij retourzending. Wehkamp implementeerde de maatregel vorig jaar en zag een daling van 14 procent in retouren. Dit is beter voor het milieu, maar ook voor de kosten van Wehkamp, omdat het houden van voorraad en het verwerken van retouren duurder is.

In het jaar voordat Wehkamp de retourkosten invoerde, ontving het bedrijf ruim 14 miljoen producten retour; bijna 40.000 per dag. De 50 cent die Wehkamp nu rekent, weegt niet op tegen de geschatte kosten van een retourzending: 12,50 euro. Maar het bedrag is hoog genoeg om klanten over hun koopgedrag na te laten denken, zegt Graham Harris tegen NRC.

Op BNR zegt professor Kitty Koelemeijer: 'Klanten die vaak retourneren, blijken minder winstgevend te zijn. Aan de andere kant houden klanten die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in hun aankopen, hun retourzendingen beperkt.' Deze aanpak heeft geresulteerd in een omzetdaling van 17 procent, maar de winstgevende omzet is grotendeels intact gebleven.

Leveren aan pakketpunten

Wie bij Wehkamp een pakket aan huis bezorgd wil, betaalt een euro meer dan wie zijn bestelling afhaalt bij een pakketpunt. Volgens Wehkamp is het laatste stuk van de bezorging, door de wijk naar de voordeur, verreweg het meest vervuilend. Dat is een hardnekkig misverstand. Wehkamp werkt met DHL juist samen aan zero-emissie leveringen. Leveren aan pakketpunten heeft wel als voordeel dat bezorgers geen last hebben van klanten niet thuis zijn en dat ze nog een keer moeten langskomen. Het is gewoon goedkoper voor Wehkamp.

Lees ook: Wehkamp: ‘Retourtarief hele spannende stap

Foto: Wehkamp

Krijg toegang tot alle toepasbare kennis en gedeelde ervaringen met een Pro-abonnement

Upgrade nu voor €200,— 

Managementsite, kritisch, wars van hypes, interactief en altijd op zoek naar wat wél werkt.

Word een PRO