Stadslogistiek moet over meer dan alleen zero-emissie zones gaan

Er is nog steeds veel gedoe over zero-emissie zones. Gemeenten en bedrijfsleven staan tegenover de Tweede Kamer en de staatssecretaris zit in de klem. TLN, BOVAG, evofenedex, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en Techniek NL doen met steun van de Logistieke Alliantie en de Mobiliteitsalliantie terecht een dringend beroep op de staatssecretaris om op korte termijn met hen én met de gemeenten in gesprek te gaan om tot een gedragen besluit te komen.

Heilige graal

Het lijkt erop alsof de zero-emissie zones de heilige graal zijn. De zones zijn slechts een maatregel in de noodzakelijke verduurzaming van de transportsector.

De transportsector staan nog veel meer te wachten: het beprijzen van uitstoothet aanscherpen van de CO2-normen voor voertuigen, CSRD-eisen, de inzet van schonere brandstoffen als HVO en afspraken met de producenten van voertuigen. Maar, bedrijven krijgen ook een duwtje in de rug. Tussen 2026 en 2030 komt €1,6 miljard beschikbaar voor verduurzaming.

Verstandige ondernemers sorteren hierop voor. PBL heeft Revnext laten kijken naar Europees beleid en de ontwikkeling in elektrisch vervoer. Vanaf 2030 is veruit de meerderheid van nieuwverkopen elektrisch. In 2030 is het aandeel ZE-voertuigen in het bestelautopark 20% tot 30% en bij vrachtauto’s circa 10 tot 20%. In 2040 is het aandeel ZE-voertuigen in het bestelautopark 65% tot 75% en bij vrachtauto’s 60% tot 80%.

Samenwerken aan uitdagingen

De invoering van elektrisch vervoer kent zeker nog uitdagingen. Nog niet voor alle toepassingen zijn voertuigen. Netcongestie is een probleem. Er zijn meer laadpunten nodig voor bestelauto's in de woonwijken. Er is nog de Europese rijbewijskwestie voor zware bestelauto's. En, niet in de laatste plaats, hebben kleine ondernemers een achterstand op de markt voor financiering, kennis, logistieke ruimte en energie.

Samen werken bedrijven, kennisinstellingen en overheden in de Topsector Logistiek aan de oplossing van praktische vraagstukken. En waar de ene ondernemer een bedreiging ziet, ziet een andere ondernemer een kans om met een oplossing te komen.

Van zero emissie naar positieve impact

de stadslogistiek moet niet alleen duurzamer, maar ook veiliger en efficiënter. Door te experimenteren, te leren van succesvolle initiatieven en de samenwerking op te zoeken, kan stadslogistiek een positieve impact hebben op zowel de economie als de leefbaarheid van steden. 

Natuurlijk moeten de zero emissie zones doorgaan. Dat verdienen de koplopers. Maar, de G40 gemeenten moeten nu ook doorpakken op stadslogistiek beleid. Je bent niet klaar met borden plaatsen en handhaven. Bedrijven willen bij hun strategie weten wat er de komende 5 tot 10 jaar gaat gebeuren. Gemeenten, transporteurs, ontvangers, logistieke vastgoedeigenaren en gebiedsontwikkelaars moeten de handen ineenslaan voor een slimmere stadslogistiek. Hoe zorgen we er samen voor dat onze klanten bereikbaar blijven. Dat zou een mooi voornemen voor 2025 zijn.

Walther Ploos van Amstel.

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro