Tussen 2026 en 2030 wordt meer dan €1,6 miljard geïnvesteerd in de verduurzaming en innovatie van de transportsector, dankzij de invoering van de vrachtwagenheffing. Vanaf 2026 gaan zowel binnenlandse als buitenlandse vrachtwagens heffing betalen voor het gebruik van de Nederlandse wegen. Deze heffing geldt voor vrachtwagens van 3.500 kg of zwaarder, met een gemiddelde prijs van €0,167 per kilometer (prijspeil 2023). Hoe schoner en lichter de vrachtwagen, hoe lager de heffing. De opbrengsten van deze heffing worden rechtstreeks in de sector geïnvesteerd.
Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) verklaart: "Met de vrachtwagenheffing zetten we samen met de sector een belangrijke stap naar de toekomst. We investeren in innovatie en verduurzaming, zodat onze vervoerssector voorbereid is op de toekomst.”
Een belangrijke pijler van deze investering is de Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET), die bedrijven stimuleert om emissievrije vrachtwagens aan te schaffen. Op 1 oktober was er nog €22 miljoen beschikbaar voor deze regeling, maar binnen twee dagen was het budget door de grote belangstelling volledig uitgeput. Ook bij eerdere rondes was het beschikbare budget snel op, vaak binnen één of enkele dagen. AanZET zal de komende jaren opnieuw worden opengesteld.
In de komende jaren zet het ministerie meerdere maatregelen in om de transitie naar een duurzame vervoerssector te ondersteunen:
- Meer dan de helft van de €1,6 miljard, zo'n €980 miljoen, wordt besteed aan AanZET.
- Er wordt subsidie verstrekt voor de aanleg van laadpalen voor elektrische vrachtwagens en de aanleg van waterstoftankstations.
- Er komt onderzoek naar innovatieve oplossingen zoals opladen tijdens het rijden.
- Ook worden maatregelen genomen om de efficiëntie in de logistiek te verbeteren.
De echte groeispurt van het zero-emissievoertuigenpark vindt pas na 2030 plaats. Het meerjarenprogramma haalt deze opschaling wel naar voren. Het subsidiëren van zero-emissievoertuigen is effectiever dan het subsidiëren van de benodigde laadinfrastructuur. Die infrastructuur is echter een voorwaarde voor schoon rijden, dus ondersteuning op ook dat vlak blijft nodig.
Zouden alle ondernemers eerlijk hierin kunnen meedelen? Ook de kleinere? Laten we het hopen. De digitaliseringsgraad bij logistieke ondernemers in het mkb is relatief laag. Vanuit de terugsluisregeling wordt daarom een cofinanciering opgezet voor adviseurs die ondernemers kunnen helpen bij deze digitaliseringsopgave. Ik ben benieuwd of dat ook geldt voor de elektrificering van de vloot en investering in laadinfrastructuur.
“Dit is een broodnodige ontwikkeling voor de Nederlandse vervoerssector,” aldus Frits van Bruggen, Algemeen Voorzitter van RAI Vereniging. Tot 2030 is er nu zicht op subsidiebudgetten, waarop de sector aanspraak kan maken. Dat betekent meer houvast voor bedrijven met verduurzamingsplannen. “Met dit programma krijgen bedrijven de kans om te investeren in emissievrije vrachtwagens, laadpalen, en de bouw van waterstoftankstations. De sector staat onder grote druk om te verduurzamen, en zonder deze financiële steun zijn de hoge investeringen simpelweg niet haalbaar.”
Lees de onderbouwing van de maatregelen hier.
Bron: Ministerie
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro