Tussen 2026 en 2030 €1,6 miljard beschikbaar voor verduurzaming transportsector

Tussen 2026 en 2030 wordt meer dan €1,6 miljard geïnvesteerd in de verduurzaming en innovatie van de transportsector, dankzij de invoering van de vrachtwagenheffing. Vanaf 2026 gaan zowel binnenlandse als buitenlandse vrachtwagens heffing betalen voor het gebruik van de Nederlandse wegen. Deze heffing geldt voor vrachtwagens van 3.500 kg of zwaarder, met een gemiddelde prijs van €0,167 per kilometer (prijspeil 2023). Hoe schoner en lichter de vrachtwagen, hoe lager de heffing. De opbrengsten van deze heffing worden rechtstreeks in de sector geïnvesteerd.

Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) verklaart: "Met de vrachtwagenheffing zetten we samen met de sector een belangrijke stap naar de toekomst. We investeren in innovatie en verduurzaming, zodat onze vervoerssector voorbereid is op de toekomst.”

Een belangrijke pijler van deze investering is de Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET), die bedrijven stimuleert om emissievrije vrachtwagens aan te schaffen. Op 1 oktober was er nog €22 miljoen beschikbaar voor deze regeling, maar binnen twee dagen was het budget door de grote belangstelling volledig uitgeput. Ook bij eerdere rondes was het beschikbare budget snel op, vaak binnen één of enkele dagen. AanZET zal de komende jaren opnieuw worden opengesteld.

In de komende jaren zet het ministerie meerdere maatregelen in om de transitie naar een duurzame vervoerssector te ondersteunen:

  • Meer dan de helft van de €1,6 miljard, zo'n €980 miljoen, wordt besteed aan AanZET.
  • Er wordt subsidie verstrekt voor de aanleg van laadpalen voor elektrische vrachtwagens en de aanleg van waterstoftankstations.
  • Er komt onderzoek naar innovatieve oplossingen zoals opladen tijdens het rijden.
  • Ook worden maatregelen genomen om de efficiëntie in de logistiek te verbeteren.

De echte groeispurt van het zero-emissievoertuigenpark vindt pas na 2030 plaats. Het meerjarenprogramma haalt deze opschaling wel naar voren. Het subsidiëren van zero-emissievoertuigen is effectiever dan het subsidiëren van de benodigde laadinfrastructuur. Die infrastructuur is echter een voorwaarde voor schoon rijden, dus ondersteuning op ook dat vlak blijft nodig.

Lees de onderbouwing van de maatregelen hier.

Bron: Ministerie

 

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO