De wereld staat in brand: wat betekent dat voor de logistiek? In de scenariostudie "Delivering Tomorrow: Logistics 2050" van DHL (uit 2012) staan vijf toekomstscenario's die de mogelijke ontwikkelingen in handel, industrie en logistiek beschrijven. De scenario's zijn gebaseerd op analyses van experts en verkennen hoe factoren zoals technologische vooruitgang, klimaatverandering en globalisering de logistieke sector beïnvloeden. Vijf scenario's die meer dan ooit actueel zijn. Ze lijken allemaal, in een keer, tegelijk op ons af te komen.
In alle scenario's speelt logistiek een ingrijpend veranderde rol. In de meeste gevallen neemt de vraag naar logistieke diensten aanzienlijk toe. Echter, de specifieke eisen aan logistieke dienstverleners en de bijbehorende uitdagingen verschillen sterk per scenario.
DHL zet vijf scenario's op een rijtje:
- De ongetemde economie – Massaconsumptie en uitputting van hulpbronnen leiden tot ecologische en logistieke verstoringen.
- Mega-efficiency in megasteden – Steden worden economische hubs met geavanceerde logistieke netwerken en duurzame infrastructuur.
- Leven op maat – Individualisering en 3D-printtechnologie zorgen voor regionale productie en verminderde langeafstandstransporten.
- Verlammend protectionisme – Nationalisme en handelsbeperkingen reduceren globalisering, waardoor supply chains regionaliseren.
- Wereldwijde veerkracht - lokale aanpassing – Klimaatverandering dwingt tot robuustere en redundante logistieke systemen met regionale buffers.
De toekomststudie van DHL uit 2012 biedt een nog steeds actuele blik in de toekomst van handel, logistiek, industrie en samenleving. De vijf visies op de toekomst zijn gebaseerd op een gedetailleerde analyse van de meest bepalende factoren - met inbegrip van handel-en consumptiepatronen, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen en klimaatverandering - en de invloed die zij kunnen hebben op het gedrag en de waarden van mensen in 2050.
Scenario-planning is eenvoudig toepasbaar, er is ruime praktijkervaring met methoden, bijvoorbeeld bij overheden die draaiboeken ontwikkelen voor mogelijke incidenten, stelt Prof. dr. Jack van der Veen (Nyenrode). De uitdaging ligt echter niet in het instrument zelf, maar in de bereidheid van gebruikers om regelmatig en proactief te handelen, ook zonder directe urgentie. Daarnaast vraagt het om acceptatie dat volledige controle nooit mogelijk is. Voor veel managers is het lastig te erkennen dat beslissingen die op basis van scenario-analyse ‘goed’ lijken, toch verkeerd kunnen uitpakken.
Scenario-planning elimineert onzekerheid niet, maar maakt deze vaak wel aanzienlijk beter beheersbaar. Gewoon een keer doen samen met je partners in de keten! Failing to plan, is planning to fail.
Walther Ploos van Amstel.
Lees ook: Hoe is het met de militaire weerbaarheid van de logistieke sector?
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>