De installatiebranche bereidt zich actief voor op het werken met emissievrije voertuigen in de binnensteden voor het oplossen van storingen en doen van serviceklussen. Dit blijkt uit een recent onderzoek van Management Centrum voor de Topsector Logistiek.
De installatiebranche erkent dat emissievrije mobiliteit onvermijdelijk is en richt zich daarnaast op slimme oplossingen zoals digitalisering en efficiëntere planning. Omdat arbeidskosten een veel grotere rol spelen dan transportkosten, ligt de nadruk op slimmer werken in plaats van enkel besparen op vervoer.
Uit het onderzoek, waarin 50 installatiebedrijven en experts zijn geraadpleegd, blijkt dat veel bedrijven al concrete stappen zetten. Grote spelers lopen hierbij voorop, terwijl kleinere bedrijven nog worstelen met de financiële haalbaarheid en de mogelijkheid om kosten door te berekenen aan klanten.
Arbeid als belangrijkste kostenpost, transport slechts 5%
Een opvallende conclusie uit het onderzoek is dat transportkosten slechts 5% van de totale bedrijfskosten bedragen, terwijl arbeidskosten oplopen tot 82%. Dit betekent dat installatiebedrijven vooral winst behalen door efficiënter met hun monteurs om te gaan in plaats van te focussen op transportbesparing. Steeds vaker worden installaties op afstand gemonitord en serviceroutes slimmer gepland. Minder ritten en een efficiëntere planning leiden niet alleen tot een lagere CO₂-uitstoot, maar verbeteren ook het bedrijfsrendement.
"De installatiebranche gaat het gewoon doen. Elektrificatie en slimme logistiek horen bij ons werk. We moeten ons niet blindstaren op vervoerskosten; de total cost of ownership van elektrische voertuigen is inmiddels lager dan die van diesel," zegt Marcel de Boer van Hoppenbrouwers.
Koplopers investeren, anderen wachten af
Binnen de sector is een tweedeling zichtbaar. Koplopers investeren nu al in verduurzaming en samenwerking, terwijl andere bedrijven afwachten tot er meer financiële prikkels of regelgeving komen. Toch bereidt de branche zich voor op de invoering van emissievrije zones en zoekt men actief naar slimmere werkmethoden.
José Komin is de trotse directeur van IJskoud en reageert op hun blog: "De energietransitie is in volle gang en wordt echt niet meer stopgezet. Hoe sneller we hem met zijn allen voltooid hebben, des te eerder we allemaal naadloos aan het werk zijn én blijven".
De komende vier jaar zullen de meeste bedrijven de ontwikkelingen nauwlettend volgen om vervolgens een weloverwogen keuze te maken voor het meest gunstige en rendabele vervoersmiddel. Tot die tijd mogen ondernemers met een Euro 6-voertuig nog de stad in, maar vanaf dan wordt elektrisch rijden de norm in de zero-emissie zones.
Bron: Topsector Logistiek
Lees ook: Is de Amsterdamse binnenstad nog wel bereikbaar voor servicemonteurs?
Lees ook: Gas op elektrisch
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>