Er rijden op dit moment in Nederland ongeveer 1.200 zware elektrische vrachtwagens en 32.000 elektrische bedrijfsauto's. Dat aantal groeit gestaag. Waar veel transportbedrijven enkele jaren geleden begonnen met het experimenteren met één of twee elektrische vrachtwagens, schaffen de koplopers inmiddels tientallen van die voertuigen aan.
De koplopers, die tot voor kort voldoende hadden aan een enkele laadpaal met twee oplaadpunten, investeren inmiddels in complete laadpleinen. Natuurlijk kunnen bedrijven die geen ruimte op het terrein hebben of beperkte netcapaciteit hebben, hun voertuigen ook extern op publieke laadstations laden, maar qua flexibiliteit, oplaadzekerheid en kosten is laden op het eigen terrein het meest interessant.
Bedrijven zonder ruimte op hun terrein of met beperkte netcapaciteit kunnen hun voertuigen ook extern opladen bij openbare laadstations. Toch biedt opladen op het eigen terrein meer voordelen op het gebied van flexibiliteit, oplaadzekerheid en kosten.
Bij het opzetten van een laadplein – meerdere laadpunten op één locatie om voertuigen op te laden – zijn er verschillende uitdagingen:
-
Piekvraag op bepaalde tijdstippen: Voertuigen keren vaak op dezelfde tijden terug naar het bedrijf, wat leidt tot een gelijktijdige vraag naar laadpalen.
-
Beschikbaarheid van eigen elektriciteit: Voertuigen moeten vooral ’s nachts opladen om de volgende ochtend direct klaar te zijn voor gebruik. Overdag, wanneer de zon schijnt en zonnepanelen veel elektriciteit leveren, zijn de voertuigen juist onderweg.
-
Piekverbruik van elektriciteit: Het terugkerende laadpatroon kan pieken in het elektriciteitsverbruik veroorzaken, wat mogelijk vraagt om een grotere netaansluiting of extra energieopslag.
-
Langdurige procedures voor netuitbreiding: In veel gebieden bereikt de netcapaciteit zijn limieten, waardoor een uitbreiding op korte termijn niet mogelijk is. Dit proces kan vier tot vijf jaar duren.
-
Hoge investeringskosten: De aanschaf van laadpalen, de verzwaring van de netaansluiting en aanleg van de lokale infrastructuur vereisen aanzienlijke investeringen.
In een nieuwe green paper van TVM staat energiemanagement op het laadplein centraal. Het onderzoek is gebaseerd op gesprekken met marktpartijen en informatie uit andere onderzoeken. Dee greenpaper geeft antwoord op vragen zoals ‘Waarom moet ik als transportondernemer energiemanagement op mijn laadplein overwegen?’, ‘Wat zijn de voordelen van energiemanagement?’, ‘Hoe ziet energiemanagement op het laadplein er in de praktijk uit?’ en ‘Wat moet ik doen om tot energiemanagement op mijn laadplein te komen?’.
Energiemanagement biedt oplossingen voor deze obstakels door slim gebruik te maken van de beschikbare elektriciteit en laadtijd om piekbelasting te beperken. Dit slimme beheer, ook wel ‘smart charging’ genoemd, helpt het energieverbruik te optimaliseren.
Een energie-managementsysteem (EMS), bestaande uit hardware- en softwarecomponenten, meet en analyseert het energieverbruik en beheert de elektriciteitsvraag. Naast het wagenpark kan een EMS ook de energievraag van andere bedrijfsfaciliteiten, zoals kantoren of werkplaatsen, reguleren. Dit zogenaamde dynamic load balancing zorgt ervoor dat het opladen afgestemd is op capaciteit, bezetting, prioriteit, duurzame opwekking en marktomstandigheden. Zo voorkomt het systeem overbelasting en vermindert het de kans op stroomstoringen of instabiliteit van het elektriciteitsnet.
TVM volgt de ontwikkelingen in van zero emissie, laadpleinen en energiemanagement op de voet. Niet voor niets zijn ze de eerste transportverzekeraar in Nederland met een verzekering voor uw zero emissie voertuigen.
Bron: TVM
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro