Albert Heijn (AH) zet onverminderd in op volledig elektrisch transport. Vanaf januari 2024 worden alle leveringen binnen de ringweg A10 in Amsterdam, en een groot deel daarbuiten, elektrisch uitgevoerd. Dit betekent dat er wekelijks ongeveer 10.000 leveringen emissievrij zullen plaatsvinden. AH wil rond 2027 alle leveringen in de Amsterdamse regio volledig elektrisch doen. Dat schrijft Parool.
“Dagelijks vullen wij 7 miljoen borden, een grote verantwoordelijkheid. Om dit zo duurzaam mogelijk te kunnen doen zetten wij flink in op elektrisch transport voor het vervoeren van onze producten naar winkels en klanten,” aldus Rob Heesen, directeur business development & partnerships bij Albert Heijn. Hij vervolgt; “De stap die we vandaag in Amsterdam zetten voor duurzaam transport en vermindering van CO2-uitstoot heeft een positief effect op de hoofdstad.”
Om deze ambitie te ondersteunen, heeft AH de laadcapaciteit fors uitgebreid. In het Homeshopcenter in Amsterdam Westpoort zijn nu 190 laadpalen beschikbaar voor elektrische bezorgvoertuigen, een verdubbeling. Hetzelfde geldt voor het distributiecentrum in Zaandam, dat met 50 elektrische trucks wekelijks 2.000 leveringen doet aan meer dan 100 winkels in de regio Amsterdam.
Uitstel van zero-emissie zones
De keuze van AH om te investeren in elektrificatie komt op een moment dat het Nederlandse kabinet de invoering van zero-emissie zones mogelijk tot 2029 uitstelt, ondanks plannen van steden zoals Amsterdam om dieselvoertuigen stapsgewijs te weren. Deze vertraging zorgt voor een ongelijk speelveld: terwijl bedrijven zoals AH al fors hebben geïnvesteerd in duurzamere voertuigen, kunnen andere bedrijven langer met oudere, vervuilende dieselbusjes blijven rijden zonder consequenties. Rob Heesen van AH wijst erop dat dit niet alleen het milieu schaadt, maar ook het gelijke speelveld tussen concurrenten verstoort.
AH blijft echter vastbesloten om zijn eigen duurzaamheidsdoelen na te streven, ongeacht de politieke besluitvorming. AH experimenteert met elektrische vrachtwagens die nu een actieradius van 600 kilometer halen, vergelijkbaar met diesels, en overweegt lichtere voertuigen om beter om te gaan met de beperkingen van Amsterdamse bruggen en kades. Ook worden megawattaccu's en zonnepanelen ingezet om de afhankelijkheid van het overbelaste stroomnet te verminderen.
Samenwerking met transportpartners
Naast de eigen inspanningen werkt AH samen met transportpartners zoals Simon Loos om 90% van hun transportbehoefte elektrisch uit te voeren. Waar elektrische voertuigen niet inzetbaar zijn, wordt gekozen voor groene LNG, waarbij diesel volledig wordt vermeden. AH is van plan om vanaf 2027 volledig over te schakelen naar groene stroom uit een nieuw windmolenpark op de Noordzee, in samenwerking met Eneco.
In 2024 verwacht AH 5 miljoen elektrische kilometers te rijden, een verdubbeling tegenover 2023. Het bedrijf heeft inmiddels 10 laadpleinen door heel Nederland opgezet en streeft naar volledige energieneutraliteit tegen 2030. AH wil uiterlijk in 2028 zijn hele logistieke netwerk in Nederland, inclusief landelijke gebieden, volledig elektrisch bedienen. Met deze ambitieuze plannen toont Albert Heijn zich een koploper in de verduurzaming van stadslogistiek, zelfs wanneer wetgeving en infrastructuur niet altijd in hun voordeel werken.
Bron: Parool
Lees ook: Albert Heijn gaat alle boodschappen elektrisch vervoeren en bezorgen
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO