Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Maar veel van de verdere analyse is volstrekt fout. Bedrijven moeten juist wel standaard SW aanschaffen, als ze geen bijzondere processen hebben die een concurrentie voordeel hebben. Alleen als een bedrijf iets bijzonders heeft in zijn processen dat een wezenlijk concurrentie voordeel oplevert is maatwerk SW te justificeren als een dergelijk proces nog niet ondersteund wordt door SW die op de markt is.
Lees het, overigens vaak verkeerd begrepen, artikel van Carr uit 2003 nog eens heel grondig en laat de verregaande consequenties daarvan nog eens goed tot u doordringen.
https://hbr.org/2003/05/it-doesnt-matter
Er staat helemaal niet dat je bij oude technologie moet blijven of alleen standaard SW mag gebruiken. Maar er staat dat je heel kritisch moet zijn wanneer je maatwerk SW inzet. Voor de overgrote meerderheid van organisaties volstaat “HEMA-software”, oftewel gewoon standaard SW, waarbij de organisatie zich aanpast aan de best practices die in die SW zitten. Wie denkt dat hij een financiële administratie beter op een andere manier kan runnen dan in de SW van Exact is geprogrammeerd, en dus dure aanpassingen doet aan Exact, is in 99,9% van de gevallen niet goed wijs!
De gedachte dat eigen processen heel slim zijn, en dat er daarom geen SW is die dat op precies die manier ondersteunt, is de hoofdoorzaak van de vele mislukkingen bij informatieprojecten in de overheid en bij bedrijven. Omdat er dan maatwerk SW gemaakt wordt, of standaard SW van bijvoorbeeld SAP megalomaan aangepast wordt, om de eigen dommigheden van processen te kunnen implementeren; of, erger nog, de misfit van het gekozen pakket weg te poetsen.
Dat stelde Carr al in 2003 heel scherp aan de kaak; maar de consequenties daarvan zijn nog slecht in de IT-sector doorgedrongen. En de business verantwoordelijken weten logischerwijze niet beter en worden misleid door mooie verkoopverhalen van bijvoorbeeld SAP.
Ik heb geen oordeel over wat bij Speer (Defensie) aan de hand was. Uiteraard zat daar ook de lijnorganisatie te weinig aan de knoppen. Daarnaast zijn er, volgens de filosofie van Carr, 3 mogelijkheden van fundamentele gemaakte fouten:
1. De processen waren onverstandig en ze moesten toch zo nodig precies zo in de aangepaste SAP SW komen. Remedie: de processen hadden eerst opnieuw ontworpen moeten worden en vervolgens had standaard SW prima kunnen passen.
2. De processen waren prima, maar:
a. met SAP is de verkeerde keuze gemaakt, er waren andere pakketten die beter zouden aansluiten bij de bijzonderheden. Remedie: kies een ander pakket dat veel beter aansluit, en waarbij geen of nauwelijks aanpassingen nodig zijn.
b. de bijzonderheden van die processen zijn onvoldoende geïsoleerd, waardoor onnodig grote ingrepen in standaard SAP SW is gedaan. Remedie: isoleer de bijzonderheden en kies daarbij het beste pakket en pas dat zo nodig een beetje aan of maak nieuwe maatwerk SW voor dat onderdeel. Voor de overige procesonderdelen gebruik je standaard SW!
Hieruit blijkt dat er wel degelijk een zeer belangrijke sturende rol van een deskundige CIO/IT-er of architect nodig is in IT-projecten om dergelijke keuzes verantwoord te maken; gebruikers en lijnmanagement kunnen dat i.h.a. echt niet. Maar uiteraard wel in zeer nauwe samenwerking met “de business”, zodat de business doelen voorop blijven staan.
"veel van de verdere analyse is volstrekt fout"? Grote woorden. Is dit persoonlijk?
Ik zie bij de rest van jouw reactie geen (directe) relatie met mijn verhaal.