Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Nut en gevaar van best practices
http://www.kultifa.nl/artikel%20best%20practices.pdf
Steven de Groot
KULTIFA | www.kultifa.nl
Ik heb vanaf beginjaren ’70 in de ICT gewerkt. Programmeren was toen creatief denkwerk. Elk programma was uniek. Bij het bedrijf waar ik destijds heb gewerkt waren al gauw honderden programma’s.
Maar programma’s moesten ook regelmatig aangepast worden. Door het unieke karakter van elk programma was dit soort onderhoud een crime geworden. Kortom er zat geen uniforme structuur in de programma’s en een kleine wijziging duurde al gauw veel te lang. Structured programming was toen het eerste antwoord hierop. Vanaf dat moment werd het onderhoud op programma’s efficiënter.
Hetzelfde geld ook voor processen in de organisatie. Elk bedrijf begint klein en groeit al dan niet door fusies en overnames uit tot een groot bedrijf. Structuur in de processen is daarbij van groot belang.
Het toepassen van best practices kan hierbij behulpzaam zijn.
De voordelen hiervan zijn:
- Het creëert structuur in een chaotische uitgangssituatie.
- Het geeft eenduidige terminologie en daardoor betere communicatie.
- Het is door de praktijk getoetst en structureel vastgelegd.
- Het is overdraagbaar naar anderen, door cursussen en boeken.
- Het bespaart kosten bij het realiseren van structuur.
De nadelen hiervan zijn:
- Het toepassen ervan kan een doel op zich worden in plaats van een hulpmiddel.
- Het schakelt de creativiteit uit.
- Het is een momentopname.
- Het vertelt wel hoe het uiteindelijk moet worden maar niet hoe je het kunt bereiken.
- Het bespaart geen kosten bij het niet realiseren van structuur.
Het realiseren van structuur wordt meestal niet gehaald, doordat bij elk bedrijf de uitgangssituatie weer anders is. Het gaat hierbij om organisatorische omvang, cultuur en doelstelling. Tevens vinden regelmatig reorganisaties plaats als gevolg van fusies, overnames en splitsingen.
Een best practice is volgens mij een in de praktijk toegepaste theoretische aanpak. Ondanks de praktische toepassing heeft het hierdoor dezelfde kenmerken van een theorie. Namelijk dat een gewenste eindsituatie wordt weergegeven. Er wordt verteld hoe het uiteindelijk zou moeten zijn als je het goed doet. Hoe deze eindsituatie wordt bereikt wordt niet verteld en kan alleen door ervaring in de praktijk worden opgedaan.
Bovendien is een best practice evenals de theorie een momentopname. Na publicatie duurt het jaren voordat er een nieuwe versie uitkomt. In deze verbeterde versie zijn dan de ervaringen verwerkt.
Conclusie:
Wat we nodig hebben is een “virtuele” plek waar we snel en eenvoudig persoonlijke ervaringen met elkaar kunnen uitwisselen. Hierdoor houden wij elkaar direct op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
Tevens kunnen wij vragen aan elkaar stellen, waarop anderen antwoord geven. Dit proces van het uitwisselen van ervaringen, vragen en antwoorden houd ons scherp en stimuleert de creativiteit.