Herken je wel eens dat je:
- Klagend je werkdag begint omdat er iets tegen zit en je daardoor denkt dat de hele dag niets zal worden?
- Soms je frustratie afreageert op een collega door het geven van ‘steken onder water’?
- Graag oplossingen voor anderen bedenkt en daarmee te veel verantwoordelijkheid op je schouders neemt?
De dramadriehoek
Dit zijn achtereenvolgens voorbeelden van slachtoffer-, aanklager- en reddergedrag. Je bent dan, zonder dat je het door hebt, in de ‘dramadriehoek’ beland. Je zit in een rol die niet effectief is maar die vaak wel een tijdelijke voldoening geeft.
Waarom de naam dramadriehoek? Omdat alle rollen te maken hebben met het creëren van drama. En daar houden we wel van. Alleen al het aantal soaps op TV, waar drama het gemeenschappelijke kenmerk is, geeft aan dat dr...
Literatuur verwijzing en advies ten aanzien van de toepassing.
Literatuur:
“Games people play”, Eric Berne, 1964. FF checke bij de Slegte
Toepassing
De (spel)theorie berust op Transactionele Analyse (TA). Lezen, nogmaals lezen en héél veel oefenen is noodzakelijk voordat je de materie dynamisch kunt toepassen zonder brokken te maken of . . . voor paal te staan. Ook is onbelicht dat je door de andere spelers in een rol gedwongen kan worden, mede door het dynamisch rouleren van de rollen in het spelletje.
Zoals het er nu staat is het een crashcourse zweefvliegen op papier en dan zonder begeleiding zelfstandig de lucht in. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?.
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
Ik lees in het artikel dat er een vervolg komt mbt de toepassing. De kritiek van Jos (aanklager) vind ik daarom nog wat te vroeg. Ben ik nu de redder?
Laten we eerst eens het vervolg afwachten voordat we aan gaan klagen. Ik wacht echt met spanning op het vervolg want het is allemaal zeer herkenbaar.
Toine Hanssen
Manager bij een sociale dienst
Hartelijke groet,
Maaike Huisman
Hubé HRM Advies
dit is precies wat ik bedoel. De rollen kunnen rouleren, dus plotten is een momentopname. Één beeldje uit een film. Ik hoop dat de schrijfster in deel twee geen ruimte meer laat voor onjuiste interpretaties. Groet, Jos