Kraken zetten in ingesleten patronen

Boeken · Columns

Het verbaast me niet dat het managers vaak niet lukt om in hun eigen organisatie veranderingen te realiseren. Zij spreken immers dezelfde taal en zijn gewend aan dezelfde gewoonten, die in een veranderde situatie niet meer aanwezig zouden mogen zijn. Tegelijkertijd is het ook mijn ervaring dat managers met een goed ontwikkeld reflectievermogen deze bedrijfsblindheid snel kunnen compenseren door even te sparren met iemand van buiten hun organisatie.

Een kraak in de praktijk

Zo vroeg een manager bij een GGD me om hem te helpen zijn organisatie ‘wendbaar’ en ‘flexibel’ te maken. Hij had veel gelezen over ‘agile’ en ‘scrum’ en dat sprak hem enorm aan. Ik vroeg hem waarom hem dat zo aansprak. Wilde hij ook een vestiging in Engeland openen? Of wilde hij de openbare gezondheid in een stad ontwikk...

Wendy Nieuwland
Pro-lid
Mooi hoe je doorpakt naar de patronen, Shirine! Dat spreekt me enorm aan, krachtig.

Ik heb ook een probleem met de aanpak die je hier beschrijft, namelijk dat je de aandacht zo richt op de problemen. Kan het ook zo zijn dat de manager in kwestie, en misschien ook wel meer mensen in zijn organisatie, een wens heeft die niet zozeer uit het oplossen van een probleem voortkomt?

Als je hetzelfde principe van het focussen op patronen toepast, alleen vertrekkend bij een net zo uitgebreid onderzochte gewenste uitkomst, denk ik dat je nog meer kunt helpen bereiken. En weet de manager aan het eind misschien niet alleen hoe het komt dat nu NIET gebeurt wat hij wil, maar (ook) wat er nodig is om WEL te bereiken wat hij wil (en hoe hen dat verder gaat helpen).

Waarbij overigens dan 'agile' elementen heel goed kunnen helpen om dat te bereiken ook nog eens ;-)

Meer over Organisatieadvies en consultancy