Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Aansluitend op jouw bijdrage over de vervreemding van de klant: ik las alweer enige tijd geleden een verhaal van een ABN AMRO directeur die het volgende vond:
- De banktarieven mochten omhoog vanwege de investeringen in ICT.
ICT? Ik dacht dat de primaire processen nog steeds worden ondersteund door antieke systemen waar niemand veiligheidshalve aan durft te komen. Hij bedoelt functionaliteit aan de voorkant; Internetfuncties en appjes en zo. Maar die worden toch ontwikkeld om kosten te besparen om daardoor kantoren te sluiten en duizenden personeelsleden te ontslaan?
- Eigenlijk zal dat lagere aantal kantoren een verbetering blijken. Want in de kantoren nieuwe stijl zijn alle disciplines aanwezig. En er is een kantoor op hooguit 20 minuten fietsafstand voor bijna iedereen.
Nou waren in de kantoren oude stijl ook alle disciplines aanwezig. Inclusief een ouderwetse kas. Dat is in hoog tempo verarmd waardoor er een nep qualifier wordt bedacht. En die 20 minuten? Zou de beste man denken dat mijn hoogbejaarde moeder dat redt? Of een willekeurig iemand met een chronische aandoening aan het bewegingsapparaat. Kent die man überhaupt macrogegevens over de bevolking; zijn klanten?
- De ABN AMRO scoort hartstikke goed: 50 % van de klanten is heel tevreden, 35% tevreden en 15% ontevreden.
15% ontevreden? Een regelrechte ramp! Vertaal dit eens naar Albert Heijn. 50% komt morgen weer winkelen, 35% gaat morgen naar de Jumbo of Plus als de Calvé pindakaas daar goedkoper blijkt en 15% zet nooit meer een voet over de drempel. 15%!! De arme man heeft niet door dat 15 tot 50% niet verkast, omdat dat lastig is door het overzetten van al die machtigingen en omdat andere financiële instellingen ook geld geroofd hebben. Als Albert Heijn morgen met zekerheid kan rekenen op maar 50% van zijn klanten, is het overmorgen failliet.
Machteloos, ik voel me volstrekt machteloos. Zou ik de enige zijn?