7 manieren om een strategie te doen falen / slagen

Actueel

Bedrijfscultuur en gebrekkige communicatie vormen de top-2 van factoren bij falende strategie-implementatie binnen organisaties.

Een kwart van alle strategische bedrijfsbeslissingen, van marktkeuze tot innovatie en van structuurwisseling tot prestatieverbetering, komt nooit van papier. Dat allemaal bedenken krijgt alle aandacht, maar de uitvoering niet. En dan gaat het op tal van manieren mis. Van alle strategische beslissingen die in een organisatie genomen worden, haalt maar 60% het in de praktijk. Een veelheid aan factoren speelt in dit verschijnsel mee.

Hier zijn zeven manieren om de gekozen strategie in de praktijk grondig te verknallen.

1. Verdeeldheid in de top doet het besluit splijten in verschillende visies op de uitvoering ervan. Op lagere niveaus werkt die splitsing door en zo ...

Marcel Beekman
Sommige managers hebben geen visie, alleen televisie (Bono)

Heel herkenbaar deze punten. Helaas hebben sommige managers het idee dat ze van bovenaf alles kunnen realiseren. Er is dan onvoldoende vertrouwen in de organisatielagen daaronder.

Betrekken van alle lagen van de organisatie in het bedenken en implementeren van de veranderingen is de sleutel.

Meer over Strategie ontwikkeling en uitvoering