Wat is organisatiecultuur? Voor het begrip 'organisatiecultuur' zijn veel definities opgesteld. Organisatiecultuur is: 'de collectieve mentale programmering die de leden van de ene organisatie onderscheidt van die van een andere.'
De functies van cultuur
Aan cultuur worden in het algemeen twee functies toegeschreven: standaardisering en onzekerheidsreductie. Een homogene, consistente en veel omvattende bedrijfscultuur optimaliseert de onderlinge communicatie. Men verstaat elkaar met een half woord en behoeft niet steeds weer tijd en energie te steken in het met elkaar tot overeenstemming komen over de definitie van de situatie waarin men gezamenlijk handelt.
Cultuurmodellen
Er bestaat een veelheid aan cultuurmodellen. Bij elk model worden andere parameters gebruikt. Hier wordt als voorbeel...
Naar mijn overtuiging bepaalt de sector cq. de markt, de structuur en daaraan verbonden cultuur van de organisatie. Voorts vergt die cultuur een zeker leiderschap. Verder kiest de organisatie het personeel dat bij de cultuur past. Zie ook mijn bijdrage "herstel de balans in uw organisatie" (organisatiecultuur). Op basis van nader onderzoek en ervaring stel ik verder vast dat veranderingen in leiderschap er veelal toe leiden dat de cultuur(en structuur) van de organisatie na verloop van tijd niet meer aansluit op de markt met alle negatieve gevolgen van dien.
Vele leiders hebben weinig inzicht en begrip voor de verschillende subculturen die deel uitmaken van hun organisatie. Ze kiezen vaak voor bureaucratische oplossingen omdat die zo "rationeel" lijken. Feitelijk verdwijnt dan evenwel de zo noodzakelijke creativiteit en persoonlijke betrokkenheid uit de organisatie.
Je moet het de individuen wel zelf laten ontdekken. push werkt niet. Eerst bewustzijn en dan commitment. U zult zien: woord wordt gedrag.....
Het is universeel dat iedereen het leuk vind als er een open vraag gesteld wordt, men antwoord mag geven, de antwoorden genoteerd worden en dat er iets met de antwoorden gedaan wordt op korte termijn....
als je daar nog aan toevoegd dat je uitgaat van de krachten van mensen en de krachten van de organisatie, krijg je een hefboomeffect. Mensen voelen zicht zeker en krijgen meer zelfvertrouwen en niet onbelangrijk: rust en plezier.....
Ronald Sluiter
ViCre - Sales & Enterprise Intelligence
Dat totale spel van visie, plek (formeel) en plaats innemen (formeel en informeel) maakt de cultuur. De plaats is verbonden met plaatsen van andere mensen waardoor er een soort sociale cohesie ontstaat. (zo doen we dat hier) Dat zou je het spel kunnen noemen.
Waar organisaties vaak op stuklopen is dat er wel een visie is, maar geen draagvlak. Dat er zogenaamd ruimte is voor zelfontplooiing, maar ook een afrekencultuur.
Wanneer je uitgaat van de optimalisatiegedachte is het van wezenbelang bij een cultuurverandering om:
- Heldere visie
- Draagvlak vanuit management
- Open sfeer om te praten over de vertaalslag van die visie naar de feitelijke werkvloer
- Medewerkers en management die zich open durft te stellen voor opbouwende kritiek.
- kwetsbaarheid om fouten te durven maken.
Hierbij uitgaande van een lange termijn doelstelling waardoor er voor de medewerkers is ruimte ontstaat om daadwerkelijk handen en voeten te geven aan de vertaling en implementatie van die visie.
De polariteit tussen management en medewerkers is nodig om een verandering tot stand te laten komen. Dit vraagt lef, kwetsbaarheid, focus en openheid.
Dit gehele spel is naar mijn idee cultuur; de geschreven en ongeschreven regels van omgang en daadkracht.
Cultuur wordt bepaald door alle medewerkers, van hoog naar laag. Cultuur veranderd mensen en mensen veranderen de cultuur. Het is de ruggegraad en tevens de achilleshiel van de organisatie.
Vraag 1:
Wordt cultuur niet te vaak gebruikt om het falen van een organisatie aan te tonen ?
Vraag 2:
Indien men dit fenomeen internationaal bekijkt, gelden de hierboven genoemde argumenten nog steeds ? bv in Tsjechie.
Pieter Geraedts