Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
• Bed dat “zoekraakt” (100 kilo of zo)
• Ruil-rollator van een type waarvan er tig miljoen rondsukkelen niet standaard in de auto. Wel (3x rijden)
• Zweepslag m’n kuit. Ziekenhuis. Arts doet niets. “Gaat vanzelf over”. Rekening 180 euro.
• Bedragje retour. Gaat om 28 euro. 2x telefonisch en 2 x schriftelijk gemeld. Toch weer een brief met formulier.
• Zalf je tegen zwemmersexeem: alleen op dokters recept.
• Gehaktballetjes bij een vloeibaar dieet
• Verkeerde medicijnen
• Pacemaker. Betablockers erbij. Wederzijdse beinvloeding? Weten ze niet.
• Vrouw, 92 jaar. Ruggemergpunctie en darmonderzoek?. Kom nou toch jongens. (2x gebeurd en 2 x met grof verbaal geweld voorkomen)
• Kanker, helse pijn. Synthetische drugs helpen niet meer. Arts: “Heroïne? Liever niet . . . criminaliteit en zo . . .”
• Principe uitspraak van de arts over euthanasie: vaagheden + “Zien we dan wel . . .”
• Euthanasie: 1) plaatsvervangend arts niet op de hoogte 2) is het er ook niet mee eens
• Ziekenhuis: computerinvoer begin van de gang niet beschikbaar 300 meter verderop
• Wachtkamers die uit hun voegen barsten
• Rekening van de zorgverzekeraar: 10 aparte regels van elk 8,50 euro voor 1 x 85 euro?
• Wachttijd ziekenhuisbehandeling (knie) 3 maanden. In België 1 week
• Rugkussentje traagschuim (40x40x8 cm): prijzen tussen 19,95 en 80 euro
• Wassen in zorginstelling: bij Gods gratie 2x per week (“normaal” 1 x)
• 4 x prikken bij bloed afnemen
• Visgraat verbandje om een enkel leggen: verpleegster weet niet hoe dat moet
• Laken vervangen: patient moet het bed uit. Patient rollen? Oh, da’s ook handig . . .
• Zo kan ik nog even doorgaan
En als toefje op de taart: artsen die niet snappen dat 99% van het comfort voor de client verzorgd wordt door verplegers (M/V) en dat verpleging een vak apart is.
Het is een ongelooflijke rotzooi in de zorg. En dat veroorzaakt niet alleen mega kosten maar ook bergen leed, ongemak en irritatie. Je moet gewoon zorgen dat je d’r niets mee te maken krijgt. Dat scheelt ook hopen geld.
Sterkte gewenst
Jos Steynebrugh
Marketing en Innovatie Consulent
Weg met dure managers, en nog duurdere interimmanagers, handen aan het bed, efficienter werken, investeren in leerlingen, maak er geen klunzen van omdat je te weinig tijd hebt, straks is het misschien je collega die een visgraadje aan moet leggen!
En wat dacht je van de oeverloze besprekingen en vergaderingen? Kost tijd, kost geld en de werkelijke essentie van de zorg blijft liggen, daar betalen we niet voor!
We betalen belachelijk veel premie, en nog eens flink bij betalen, erg zuur als je niet chronisch ziek bent en weinig zorg behoeft. Kassa!
Neem een voorbeeld aan o.a. Duitsland, lang zo duur niet en en tig keer beter.
Zo, dat is er uit!
En de kosten, die worden er uiteindelijk niet minder op. Lang leve de marktwerking, burocratie, etc.. En dan heb ik het niet eens over het falende onderwijs m.b.t verpleegkundige. Het wordt de hoogste tijd dat we terug gaan naar een praktijkgerichte opleiding zoals de "oude" inservice opleiding tot verpleegkundige. Tegenwoordig zijn ze gediplomeerd verpleegkundige in een (academisch) ziekenhuis met 4 weken stage in de thuiszorg en nog nooit een afdeling in een ziekenhuis gezien! Je zou daar maar patient zijn. Vreemd dat we dan " de zaken" cq symptomen niet herkennen.
Kortom; DEN HAAG WORDT WAKKER!