Het komt vaak voor dat ervaren leiders stuklopen op een verandertraject. Werknemers die weerstand geven of andere externe factoren krijgen dan vaak de schuld. Maar wie zegt dat het niet gewoon aan het onvermogen ligt van de veranderleider?
Managers zijn van oorsprong types die ‘op het huis passen’, zegt Woody van Olffen, hoogleraar Organizational Change and Development aan TIAS School for Business and Society en Academic Director van de Executive Master of Management and Organization (MMO). ‘Dit type manager zorgt dat alles volgens afspraak verloopt of (nog) beter wordt.’
Veranderen gaat echter niet om het (nog) beter doen van dezelfde zaken, maar om zaken anders te gaan doen, vervolgt Van Olffen. ‘Dat proces zorgt voor beweging en wrijving in de organisatie. Goede veranderleiders begrijpen en voelen op ieder moment wat er nodig is om het proces in productieve banen te leiden, zonder van de wijs te raken.’
Welke vaardigheden moet een goede veranderleider bezitten? Wat doen zij wel en wat juist niet? En hoe zorg je er als veranderleider voor dat je deze vaardigheden ook daadwerkelijk inzet? Dat leggen Woody van Olffen, Raymond Maas en Wouter Visser uit in hun boek Engage! Reisgids voor veranderavonturen.
Hieronder de vijf belangrijkste punten:
1. Blijf in verbinding met anderen
Goede veranderleiders zijn op de hoogte van wat er speelt binnen de organisatie en weten welke gedachten, gevoelens en ideeën er bestaan over de verandering. Ze blijven dus verbonden met iedereen in de organisatie.
Hoe doe je dat?
Luister goed, wees zichtbaar en ben beschikbaar en open voor suggesties en kritiek: leading by walking around. Ervaar je dat je steeds minder relevante informatie binnen krijgt, of dat mensen niet doen wat ze beloven? Open dan gelijk het dialoog.
2. Wees open en transparant
Veranderleiders zijn eerlijk over wat er speelt en wat er op het spel staat, over wat er bereikt moet worden en hoe. Ze staan tevens open voor suggesties en nemen twijfels van hun werknemers serieus. Ten slotte zijn deze leiders transparant over hun eigen acties, motieven, overwegingen en drijfveren.
Hoe doe je dat?
Draag onder andere een heldere visie uit en communiceer goed over de te verwachten veranderingen. Natuurlijk geef jij zelf ook het goede voorbeeld en zet je je zichtbaar persoonlijk in voor de verandering. Het is belangrijk om je medewerkers betrokken te houden bij de implementatie van de verandering en zichtbaar aandacht te hebben voor hun emotionele behoeften en zorgen. Bied tastbare ondersteuning aan je mensen.
3. Wees een transformationeel leider
Wat is transformationeel leiderschap? Dat is de capaciteit van leiders om hun mensen in beweging te zetten voor een groter doel of een grotere missie en dus hun eigen belang weten te overstijgen. Ze wekken respect, loyaliteit, vertrouwen en bewondering op bij hun volgers.
Hoe doe je dat?
Laat zien dat je bereid bent persoonlijke risico’s te nemen voor jouw eigen uitdagende idealen of visies en inspireer hiermee de rest. Geef je volgens vertrouwen en motivatie door het doel secuur, krachtig en met gezag over te brengen. Stimuleer je mensen om te komen met creatieve oplossingen door een veilige en open discussie te creëren. Houd ook rekening met de individuele verschillen in motieven en behoeftes van je volgers.
4. Zorg dat je veranderboodschap authentiek is
Een authentieke veranderboodschap staat in lijn met hetgeen een veranderleider oprecht waarde aan hecht. Hierdoor komen hun overtuigingen en passies voor het veranderavontuur niet alleen door in het hoofd, maar ook in het hart van je mensen. Het inspireert hen.
Hoe doe je dat?
Verenig jouw veranderboodschap met iets waar je zelf oprecht waarde aan hecht en maak het persoonlijk. Is je doel om bijvoorbeeld veiliger te werken of klantgerichter te worden? Maak dan duidelijk wat jouw eigen ervaring hiermee is. Licht dit toe met een verhaal of persoonlijke anekdote.
5. Wees integer en de uitvoering
Wat je uitdraagt en wat anderen je vervolgens zien doen moet overeenkomen: wees integer. Het is funest voor veranderleiderschap wanneer je betrapt wordt door je omgeving op hypocriet gedrag: anderen aanzetten om A te doen en zelf B te doen. Je verliest dan direct je geloofwaardigheid.
Hoe doe je dat?
Besef dat je als leider voortdurend ‘on stage’ bent en dat iedereen je observeert. Het is écht cruciaal om het goede voorbeeld te geven. Bedenk goed welke onderdelen van de veranderboodschap je zelf al van nature kunt voorleven – zowel in woord als in daad. Zo toon je aan dat je daadwerkelijk staat voor wat je zegt
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO