Veranderen is experimenteren en leren

Cover stories · Interviews

Ben Tiggelaar is columnist bij NRC Handelsblad en auteur van diverse bestsellers. Hij heeft grote bekendheid verworven met zijn 'MBA in één dag: 8 meter managementboeken in 8 uur'.

Wat ziet Ben als de meest belovende en waardevolle inzichten en trends op het terrein van beter managen en organiseren?

Veranderen is leren

Beter managen en organiseren betekent altijd ‘veranderen’. Nu is er heel veel kennis beschikbaar over verandermanagement. Maar waar het altijd mee moet beginnen is een focus op het gewenste resultaat. Te vaak en te snel kiezen we voor een bepaalde interventie, de balanced scorecard, cultuurverandering, communicatie verbetering, kennismanagement. Met focus bedoel ik het uiteindelijke doel in termen van bedrijfsresultaten, zoals kosten-reductie, meer orders, grotere klantgeric...

Koos Groenewoud
Lid sinds 2019
Mooi stuk over een mooi boek. Ik schreef daar op 9 oktober over:


Van harte aanbevolen!


De Beste Columns van Big Ben#2 - Ben Tiggelaar

Het boek van Ben Tiggelaar met 77 van zijn columns deelt rake klappen uit. En om deze terminologie te blijven: ik heb het boek in twee klappen uitgelezen – achtereenvolgens op het werk en daarna thuis. Columns over dromen en durven. Of is dat hetzelfde?

Hoe dan ook: ik heb genoten. De columns van Ben Tiggelaar zijn toegankelijk, leerzaam, inspirerend, en bevatten humor en wijsheid. Bovendien zijn de columns actueel. Het klopt gewoon.

Vanuit mijn passie voor en interesse in (Nieuw) leiderschap heb ik als eerste de hoofdstukken gelezen waarvan de titel deed vermoeden dat de column te maken had met leiderschap.

Om met de deur in huis te vallen, de meest indrukwekkende column vond ik die met de titel ‘Mensonterend’. Tiggelaar legt in deze column de vinger op de zere plek. Alleen al de uitspraak van een projectmanager: ”Het was niet ons doel, maar het was wel mooi meegenomen dat we het aantal fte’s konden reduceren.” Voor alle duidelijkheid: fte’s zijn mensen. Het is maar dat u het weet. Het huidige tijdsbestek kan wel haast ‘mensonterend’ worden genoemd. Je praat niet over mensen van vlees en bloed, maar over consumenten, over aandeelhouders en over fte’s. Verder over kaalplukken, schofferen en opofferen van MENSEN.

De mooiste quote van het boek vond ik ”Als je het niet leuk vind om je te verdiepen in mensen, moet je geen manager worden”. Zo, zou ik zeggen, wie de schoen past trekt hem aan. Maar bovenal stel ik mij de vraag: “Zou zo’n quote ook binnenkomen bij mensen die het betreft?”

Het is de moeite waard om enkele bijzondere plaatsen in het boek te benoemen. Zo las ik onder andere:

15. F*ck de passie?: Food for thougt
36. Authentiek: Interessante stellingname
44. Iedereen leider: Onthutsende cijfers over het contact tussen managers en medewerk(st)ers
47. Zeven zonden: Uitspraak van Ghandi uit 1925. Nog steeds actueel. Ook over rentmeesterschap en korte termijn belang.”De rekening komt later”
48. Disney: Over waarden (Veiligheid, Hoffelijkheid, Show en Efficiëntie) en heldere richtlijnen
52. Echte managers: Over het verschil tussen Succesvolle en Effectieve managers
54. Cultuur: Over samenwerking, 2 culturen binnen 1 organisatie en klantgerichtheid
72. Aanspreken: In deze column gaat Tiggelaar in op de aanpak van Marshall Goldsmith en Vertrouwen.
73. Covey: Moest zelf even kauwen op het feit dat Covey niet alleen fans had…

Als het boek alleen de bovengenoemde 10 columns zou bevatten, dan zou het zijn geld al meer dan waard zijn. De andere 67 columns zijn dan een kadootje…

Humor. Gelukkig, er wordt ook gelachen. De column met de meeste humor vond ik:
18. PowerPoint-geklungel. Voor mensen met plankenkoorts en (potentiële) inleiders.

Interessant en leerzaam zijn:
3. Klop klop: Over het managen van verwachtingen, zenden en ontvangen)
4. Droombaan: Over talent- en energiemanagement
5. Stil uurtje: Ik moest direct denken aan Het Nieuwe Werken
8. Nieuw! Mooie quote: “Zolang het maar niet al te nieuw klinkt, is mijn ervaring. Want als die nieuwe kennis niet een beetje lijkt op wat je al wist, gelooft geen een Nederlandse manager wat je zegt”
11. Functioneren: Over gesprekken en focus op sterke punten
19. Jim: Over erkenning, waardering en motivatie
20. Rust en afstand: Over loslaten
23. Kunstmatig: Over het verlangen naar Puurheid, authenticiteit en echtheid, maar ook over kunstmatige beademing….
38. Basics: Over groeien, innoveren, ontwikkelen en doorbouwen.

Handig, praktisch en goed voor je gemoedsrust is het ‘Stop-lijstje’ van Tiggelaar. Zelf heeft hij op zijn stoplijstje staan: “het lezen van negatieve recensies door anonieme analfabeten”

Verder komt nog aan de orde: Annemarie van Gaal, Ont-leren, Flow, Ethiek, Voeding, roeping, Jos de Blok en meer …

Ik kan niet anders dan u al deze 77 columns van harte aan te bevelen. Om te leren, te beschouwen, te prikkelen en te lachen.

Koos Groenewoud,7 oktober2013 met dank aan Wim Kooyman voor de redactie.

Koos Groenewoud is oprichter van AAA (Triple A) van management naar nieuw Leiderschap, Moderator van de gelijknamige 875+LinkedIn groep, Ambassadeur van de Stichting Greenleaf Center for Servant Leadership EUROPE, van Marshall Goldsmith en Go Beyond MBA.
Leon Dohmen
Dag Willem,

Ik krijg sterk de indruk dat het ontwikkelen van nieuwe inzichten over organisatieverandering en verandermanagement zich op een dood spoor bevindt.

Ik citeer: "Belangrijke veranderingen hebben altijd te maken met gedragsverandering. De volgende vragen zijn dan: Welk gedrag past bij dit bedrijfsdoel? Wat moeten de mensen dan doen? Zijn daar voorbeelden van in ons bedrijf? Kennen we ‘best practices’ elders?"

Vervang het woordje gedrag door technologie of proces en de stelling en vragen zijn even relevant. Wanda Orlikowski heeft al in 1992 schitterend werk geproduceerd dat het subtiele samenspel tussen mens, technologie en organisatie ontleedt. Wie haar werk nog niet kent en dit leest zal de zienswijze op organisatieverandering en verandermanagement fundamenteel veranderen.

http://www.dourish.com/classes/readings/Orlikowski-DualityOfTechnology-OrgSci.pdf

Vriendelijke groet,
Leon