Zin is een belangrijke, maar onderschatte energiebron. Als we er zin in hebben, zijn we aandachtig, positief, doelgericht en gedreven. Als de zin daarentegen ontbreekt, zijn we passief, negatief, doelloos en krachteloos. Maar wat is zin eigenlijk? Hoe kun je zin maken? En hoe kun je zin omzetten in energie?
1. De actualiteit van zin
Zin is in. Onze huidige minister-president laat geen gelegenheid onbenut om te verkondigen dat hij er zin in heeft. Ook in de managementliteratuur is sprake van een ware ‘zinvloed’. Vaak worden daarbij overigens ietwat mysterieuze termen als ‘spiritualiteit’, ‘mojo’, ‘stralen’ of het chiquer klinkende ‘zingeving’ gebruikt. Zin is een primaire menselijke behoefte is. Bij alles wat mensen doen, vragen zij zich bewust of onbewust af, wat de zin ervan is. Zin is ge...
We hebben primaire behoeften, "ik heb zin in koffie & lunch' en word gedreven te gaan eten en drinken.
Ik heb waardengedreven of psychologische behoeften, "ik heb zin in werk waar ik mijn ei kwijt kan en mijn boterham kan verdienen" en ga gemotiveerd werken voor erkenning (ik word gezien en gehoord) en waardering (geld, promotie, positie, bekers en medailles).
En geinspireerde of 'spirituele' behoeften, "ik wil bijdragen aan onze samenleving of iets groters" en ga geinspireerd werken als bijvoorbeeld vrijwilliger.
Alle behoeften geven bij vervulling een goed gevoel ter bevestiging en een 'slecht' gevoel als we behoeften niet of onvoldoende kunnen vervullen.
Wil je mensen gedreven, gemotiveerd en geinspireerd krijgen dan zul je eerst in primaire behoeften moeten voorzien, psychologische behoeften erkennen en waarderen om zo ruimte en bewustzijn te creeeren voor de behoefte aan inspiratie & roeping of 'hogere' motivatie.
ik kijk uit naar het 2-de artikel, want om met mn oma af te sluiten: dan maak je maar zin.
Er zijn maar weinig bedrijfsdirecties die deze weg durven in te slaan. Vooral omdat men bang is de controle over de bedrijfsvoering te verliezen. Een ongegronde vrees, die tot echte verliezen leidt.
Bedrijven die daarentegen mikken op een duurzaam en zinvol product/dienst en een blije klant/gebruiker worden door trouwe relaties steeds beter beloond. Wat is er mooier dan een klant die zin in jouw toegevoegde heeft?
Kijk op www. zinvolondernemen.nl en zie hoe action learning een hulpmiddel kan zijn om mensen zich hierin te laten ontwikkelen.