Ziekenhuizen staan bol van de conflicten

In ongeveer de helft van de Nederlandse ziekenhuizen hebben medisch specialisten conflicten met elkaar. In bijna 40 procent van de ziekenhuizen spelen conflicten tussen specialisten en de 'Raad van Bestuur'.
Dat blijkt uit een onderzoek van het instituut Beleid en Management Gezondheidszorg van het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam waarvan de resultaten vrijdag worden gepresenteerd.

Patiënten
Ruzies tussen artsen en patiënten doen zich in 65 procent van de ziekenhuizen voor. Teamconflicten, waarbij bijvoorbeeld de verpleegkundigen overhoop liggen met de artsen, komen voor in 36 procent van de ziekenhuizen.

Mediation
De onderzoekers denken dat de conflicten tientallen miljoenen euro’s per jaar kosten aan ziekteverzuim, juridische kosten en schadevergoedingen. Het is volgens hem niet gel...



Josée ter Beek
Als Verpleegkundig Specialist werk ik dagelijks in zo'n puinhoop. Het is dan ook erg jammer te lezen dat er zoveel problemen zijn en dat hier zoveel geld mee gemoeid is. Dit geld zou namelijk zoveel beter besteed kunnen en moeten worden. Duidelijk is dat specialisten geen managers zijn en ook niet op die manier ingezet moeten worden in organisaties. Gekantelde organisaties en dergelijke: het klinkt mooi maar het werkt niet. Het wordt tijd dat dit veranderd. En niet pas na allerlei ook weer geld verslindende onderzoeken maar snel! In de gezondheidszorg worden mensen die arbeidsongeschikt dreigen te raken op functies neergezet waar ze niet thuis horen. Niet iedereen is in de wieg gelegd voor een leidinggevende functie. Geen wonder dat dit niet werkt. Gezondheidszorg is een groot politiek spel geworden. Laten we terug gaan naar de basis: mensen beter maken!
Marieke Hockx
Ik werk als verpleegkundig teamleider in een vergelijkbare organisatie waar de brutalen regeren, de politieke spelletjes belangrijker zijn dan het gemeenschappelijk doel: mensen een kwalitatief goede zorg bieden. Ik ben het met Josée eens, medici zijn geen managers daar heb je vak mensen voor. Advies voor ziekenhuizen die weer gezond willen worden: trek een echte manager aan die de bezem er flink doorheen kan halen!
R.Koks
In de maatschappij die gezondheidszorg heet moet men voortaan afwegingen maken tussen exploitatiekosten en kwaliteit van zorg. De kunst is om met zo weinig mogelijk middelen een zo hoog mogelijk rendement te halen. De omgekeerde pyramide is een mooi voorbeeld. De Klant is koning.
Specialisten worden ingezet om zich meer bezig te gaan houden met organisatiebelangen. Laat deze mensen toch doen waarvoor ze zijn opgeleid. Het liefst moet alles nog gedaan worden in een 36 urige werkweek. Overwerk wordt niet meer uitbetaald. Waar zijn we mee bezig?
Zorg eerst goed voor jezelf arbeidssatisfactie en een goede werkomgeving en goede arbeidsvoorwaarden zijn daar een onderdeel van. Pas dan kan men goed voor een ander zorgen.