Zes regels voor het nemen van beslissingen

Het kan knap lastig zijn om tot goede beslissingen te komen.

Kijk eerst of je het probleem ter plekke en terstond kunt oplossen. Zo ja, doe dat dan. Zo nee, volg dan Einsteins aanpak: ‘Maak het zo simpel mogelijk, maar niet simpeler dan dat.'

Definieer het probleem: Schrijf in één zin op waarover je moet beslissen. Zoek uit wat er allemaal bij komt kijken. Wie en wat worden getroffen door je beslissing? Waar wordt de beslissing geïmplementeerd? Waarom moet je eigenlijk een beslissing nemen? Denk aan impact op het niveau van je familie en collega's, je manier van leven, je aspiraties enzovoort.
Bezie het probleem vanuit verschillende perspectieven.Dat helpt om de feiten objectief onder ogen te zien. Wat zou je concurrent doen?
Vorm je een beeld van de ideale uitkomst.Met als hamvraag: hoe ...

Jos Steynebrugh
Ik vind het een extreem slecht artikel. Het is hersenwerk dat daarbij zéér incompleet is: zes regels over de formele organisatie. Waar is de informele organisatie gebleven? Dit gaat niet werken, in geen enkele organisatie ongeacht land, cultuur, branche of grootte.

Onwillekeurig moest ik denken aan de zevende regel . . . zevende zegel is maar één letter verschil. Even Googelen. Ja, hoor, de beroemde film en een bijbeltekst. Vandaar naar mijn postbus: ah, mailtje van McKinsey. Klaar.

Laatste regel uit de pitch van de beroemde film:
“Ze spelen hun schaakpartij, terwijl de omgeving probeert om te gaan met de gevolgen van de plaag”.

Openbaring 8: 1-5
Laatste regel: “Er volgden donderslagen, groot geraas, bliksemschichten en een aardbeving”.

McKinsey
Een uittreksel (vrij vertaald met aanvullingen mijnerzijds) uit hun recent artikel “Harnessing the power of informal employee networks“

• sterk horizontale oriëntatie
• gebaseerd op common interest (pos / neg)
• soms shooting the curve (vloer / directie
• moeilijk/niet beheersbaar of stuurbaar
• niet verifieerbaar
• zeer krachtig bij polarisaties
• geen organisatorische begrenzingen (afdelingen, divisies)
• relaties met buitenwereld (klanten, pers, concurrenten)
• event driven
• instabiel (vertrek van de spin doodt het netwerk)
• sterk adhoc karakter
• formaliseren lukt niet vaak
• waarheidsgehalte onduidelijk
• informeel leider
• eerder anarchistisch dan democratisch

Dit bracht mij tot de zevende regel:
“Inventariseer de krachten in de informele netwerken”

Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer