Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Verder maakt het nogal uit of het hier gaat om korte of lange termijn onderhandelen; m.a.w., gaat het om een eenmalige deal of om een beslissing binnen een langlopende klant-relatie? Het gaat steeds vaker om het laatste. Daarbij gaat het er dan om om deals zo te sluiten dat onderlinge verschillen gerespecteerd worden. Bij onderhandelen zoek je immers een deal waarbij op een optimale wijze sprake is van (wederzijdse) waardetoevoeging, en dat kan alleen maar het geval zijn als er al verschillen tussen de onderhandelingspartners bestaan. Het nut van een impasse zou dan wel eens kunnen zijn dat men went aan de onderlinge verschillen, of althans aan het gegeven dat die er zijn.
Doe zo voort!
In iedergeval zet ik deze site bij mijn favorieten!
Dit kan inderdaad een impasse doorbreken omdat duidelijk wordt dat de grenzen van het haalbare voorlopig bereikt zijn. Het kan ook escalerend werken; zeker als het ervaren wordt als een truc om de pressie op te voeren. Dit is afhankelijk van de intentie die men bij dit gedrag proeft. Is het echt? Zijn we kennelijk aan de grenzen van het haalbare aangekomen. Of Is dit een kunstje; worden hier weer eens emoties geveinsd om de druk op te voeren?
Overigens, hoe meer er gedreigd wordt hoe groter de kans op verdere escalatie.
Ben derde jaar Technische Bedrijfskundige, (Industrial Management Engineering) op de HTS in s’-Hertogenbosch.
Op dit moment krijgen we Onderhandelingstechniek, met als lijdraad het boek Vaardiger Onderhandelen van Willem Matenbroek. Dit boek is naar mijn mening niet geschreven op een HTS niveau, maar ruim hier onder. Na het lezen van het boek, ben ik alleen maar onderwerpen tegen gekomen, die naar mijn mening voor de normaal denkend mens vanzelf sprekend waren, en alleen in een ander “jasje” zijn gestoken.
Het heeft helemaal geen voorbeelden wat nou echt de ideale situatie is, en ook niet een voorbeeldfunctie gegeven in 2003, bijvoorbeeld in het aanpak van een succesvolle persoon in onderhandelen. Ze besteden meer aandacht in honderden jaren geleden, dan anno 2003.
Ben wel van mening dat het boek, Communicatie en teamwork in de lerende organisatie van Monique Dankers-van der Spek. Wel een boek met meerwaarde is, dit is tenminste wel volgens HTS doelstellingen, en niet zo kinderlijk geschreven zoals, het boek vaardiger onderhandelen. Mijn mening is nogmaals persoonlijk, en dit kan afwijken op de andere personen. Mijn advies naar de docent toe was om volgend jaar niet meer het boek Vaardiger onderhandelen, als lijdraad te gaan gebruiken. Hopend dat ik tot een goed advies ben gekomen, wens ik iedereen prettige feestdagen toe.
Met Vriendelijke Groet,
Jeroen den Hollander
Kijk maar eens in de spiegel als u naar een verkoop gesprek gaat
en stel dan eens de vraag,
gr Perry