Wetmatigheden van het management

1- Wet van Parkinson ( hoe meer tijd je hebt, hoe langer de voltooiing van de taak duurt. Uiteindelijk zal al je beschikbare tijd hiermee gevuld zijn)

2- Effectiviteitswet (de effectiviteit van een gekozen oplossing is het product van de kwaliteit, de acceptatie en het management van de oplossing)

3- Peterprincipe (elke werknemer in een hiërarchie zal opklimmen tot hij zijn niveau van incompetentie bereikt heeft)

4- Wet van Gresham (Door korte termijn problematiek, verdwijnt de langtermijn problematiek uit het zicht)

5- Dilbert principe (De minst nuttige werknemers worden steevast daar benoemd waar ze het minste kwaad kunnen: in het management)

6- Het volmaakte is de vijand van elke verbetering

7- Het is veel makkelijker om ergens in te duiken dan eruit te stappen.

8- Als je geen kritiek...

Max Herold
Lid sinds 2019
29 Wie het eenvoudige niet eert, is het complexe niet weerd.
30. Ondernemen begint met het steevast in je achterhoofd houden van de vraag:”Wat kan ik vanuit mijn expertise bijdragen aan de oplossing van problemen die ik waar dan ook zie?”
31. Zorg dat je een expertise hebt, liefst een orginele combinatie van talenten en kennis.
Paul Verhoeven
I am a human being and not a human resource.
Vertrouwen moet je winnen; wantrouwen krijg je vanzelf.
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit.
Argumenten moet je niet tellen, maar wegen.
Hoe simpeler de boodscvhap, hoe groter de afkeer.
Wees jezelf; er zijn al zoveel anderen.
Als je de lat te hoog legt ga je er onder door.
Stef Bots
15a. Als je er echter achter komt dat je constant in de gaten moet houden of projecten opleveren wat je ervan verwacht, vraag je zelf dan af of er wellicht iets schort aan je wijze van leidinggeven, aan de doelen die je zelf aan het project gaf of die je daaraan wijzigde. Meestal is dit het geval.
17a. Als je echter merkt dat je je mensen constant schter de broek moet zitten, vraag je zelf dan af of er wellicht iets schort aan je wijze van leidinggeven. Meestal is dit het geval.
32. pas je aan bij het bedrijf, pas het bedrijf niet aan bij jou, zelfs als je topbaas bent of eigenaar/grootaandeelhouder. Want zodra je met anderen werkt, doe je het samen.
33. verander pas iets als het, liefst aantoonbaar, perspectief biedt op een reële verbetering en verander niet om het veranderen en zeker niet als vehicel van je eigen ambities of carrièreperspectief.
34. honoreer je topvakmensen, degenen die, anders dan jij, echt zorgen voor de omzet, tevreden klanten en die het echte werk doen gegeven de visie en missie van je bedrijf, met een hoger salaris dan jijzelf. Zorg er zo voor dat je mensen niet alleen promotie kunnen maken richting management maar ook als professional.
35. geef leiding wanneer het echt nodig is, faciliteer voor het overige.
36. luister vooral naar critici, mijd meelopers, klonen, bewonderaars en vleiers, van hen leer je doorgaans niets.
37. verdraag kritiek, juist en vooral als die komt van ondergeschikten en neem deze serieus.
38. spreek en denk niet in "mijn" afdeling of "mijn" bedrijf maar in "ons".
39. als je tijdregistratie invoert, sla vooral jezelf niet over: één van de belangrijkste doelen van tijdregistratie is (zo niet dan: dient te zijn) weten waar de overhead heen gaat. Dit is doorgaans zeer leerzaam, zo niet verbijsterend. Besef dat jij deel uitmaakt van de overhead, niet zelden de duurste.
40. besef dat anderen jou bewonderen omdat dat jij in een positie verkeert waarin ze zelf het liefste zouden zitten maar je haten omdat je in een positie verkeert waarin ze feitelijk niet zelf zitten.
41. als een ondergeschikte iets zegt dat je ergert, weet dan dat dat meestal komt omdat het de waarheid treft en zelden omdat hij echte, ergerlijke onzin zat te verkopen.
42. je bent niet de enige in het bedrijf met briljante ideeën. Sterker nog, je bent daarin sterk in de minderheid. Als je ziet dat alle "goede ideeën" alleen maar uit jouw koker komt, er iets goed fout zit (meestal aan jou).
43. steel nooit ideeën van anderen.
44. inspireer je mensen en loop hen niet hinderlijk voor de voeten.
45. verschuil je onzekerheid en onkunde niet achter detaillistisch geregel en beheerszucht.
46. stop hinderlijke "details" niet onder het tapijt maar besteed er veel aandacht aan, ze waren niet voor niets hinderlijk: beschouw de hinderlijkheid als een opgestoken vinger ter waarschuwing.
47. als je de dag begint met 50 mailtjes of meer (en zelfs al met minder) dan kun je waarschijnlijk niet goed delegeren en ben je geen goede leidinggevende.
48. verzemel niet alleen klonen rondom je.
49. als laatste maar niet het minste: indien je op basis van 39. merkt dat het management, zeg, méér dan 5% uitmaakt van het totale aantal medewerkers resp. de formatie in fte, wees dan dapper, toon visie en leiderschap door het aantal fte managers overeenkomstig in te krimpen.