Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
30. Ondernemen begint met het steevast in je achterhoofd houden van de vraag:”Wat kan ik vanuit mijn expertise bijdragen aan de oplossing van problemen die ik waar dan ook zie?”
31. Zorg dat je een expertise hebt, liefst een orginele combinatie van talenten en kennis.
Vertrouwen moet je winnen; wantrouwen krijg je vanzelf.
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit.
Argumenten moet je niet tellen, maar wegen.
Hoe simpeler de boodscvhap, hoe groter de afkeer.
Wees jezelf; er zijn al zoveel anderen.
Als je de lat te hoog legt ga je er onder door.
17a. Als je echter merkt dat je je mensen constant schter de broek moet zitten, vraag je zelf dan af of er wellicht iets schort aan je wijze van leidinggeven. Meestal is dit het geval.
32. pas je aan bij het bedrijf, pas het bedrijf niet aan bij jou, zelfs als je topbaas bent of eigenaar/grootaandeelhouder. Want zodra je met anderen werkt, doe je het samen.
33. verander pas iets als het, liefst aantoonbaar, perspectief biedt op een reële verbetering en verander niet om het veranderen en zeker niet als vehicel van je eigen ambities of carrièreperspectief.
34. honoreer je topvakmensen, degenen die, anders dan jij, echt zorgen voor de omzet, tevreden klanten en die het echte werk doen gegeven de visie en missie van je bedrijf, met een hoger salaris dan jijzelf. Zorg er zo voor dat je mensen niet alleen promotie kunnen maken richting management maar ook als professional.
35. geef leiding wanneer het echt nodig is, faciliteer voor het overige.
36. luister vooral naar critici, mijd meelopers, klonen, bewonderaars en vleiers, van hen leer je doorgaans niets.
37. verdraag kritiek, juist en vooral als die komt van ondergeschikten en neem deze serieus.
38. spreek en denk niet in "mijn" afdeling of "mijn" bedrijf maar in "ons".
39. als je tijdregistratie invoert, sla vooral jezelf niet over: één van de belangrijkste doelen van tijdregistratie is (zo niet dan: dient te zijn) weten waar de overhead heen gaat. Dit is doorgaans zeer leerzaam, zo niet verbijsterend. Besef dat jij deel uitmaakt van de overhead, niet zelden de duurste.
40. besef dat anderen jou bewonderen omdat dat jij in een positie verkeert waarin ze zelf het liefste zouden zitten maar je haten omdat je in een positie verkeert waarin ze feitelijk niet zelf zitten.
41. als een ondergeschikte iets zegt dat je ergert, weet dan dat dat meestal komt omdat het de waarheid treft en zelden omdat hij echte, ergerlijke onzin zat te verkopen.
42. je bent niet de enige in het bedrijf met briljante ideeën. Sterker nog, je bent daarin sterk in de minderheid. Als je ziet dat alle "goede ideeën" alleen maar uit jouw koker komt, er iets goed fout zit (meestal aan jou).
43. steel nooit ideeën van anderen.
44. inspireer je mensen en loop hen niet hinderlijk voor de voeten.
45. verschuil je onzekerheid en onkunde niet achter detaillistisch geregel en beheerszucht.
46. stop hinderlijke "details" niet onder het tapijt maar besteed er veel aandacht aan, ze waren niet voor niets hinderlijk: beschouw de hinderlijkheid als een opgestoken vinger ter waarschuwing.
47. als je de dag begint met 50 mailtjes of meer (en zelfs al met minder) dan kun je waarschijnlijk niet goed delegeren en ben je geen goede leidinggevende.
48. verzemel niet alleen klonen rondom je.
49. als laatste maar niet het minste: indien je op basis van 39. merkt dat het management, zeg, méér dan 5% uitmaakt van het totale aantal medewerkers resp. de formatie in fte, wees dan dapper, toon visie en leiderschap door het aantal fte managers overeenkomstig in te krimpen.