Werkt Six Sigma wel?

In navolging van Amerika begint ook in Europa Six Sigma aan populariteit te winnen. Maar wat is Six Sigma nu precies? Waar komt het vandaan? En werkt het?

Six Sigma is een gestructureerde verbeteringsmethodologie waarmee je door middel van statistische analyses de kritische parameters in je proces, vanuit de ogen van de klant, tot perfectie benadert. In principe probeer je de variatie in je proces zo te reduceren dat er uiteindelijk zes standaarddeviaties (Six Sigma) tussen het gemiddelde en een van de specicatie limieten passen

De structuur
Een kritische voorwaarde voor een goede Six Sigma-organisatie is dat zij een onafhankelijke positie binnen een bedrijf heeft. De trainers en coaches (de Master Black Belts) en de projectuitvoerders (Black Belts) werken continu aan het identificeren en...

Eric Eggermont
Goed artikel.
Afgelopen jaar hebben 2 collega's en ik een Lean Six Sigma opleiding gevolgd met daaraan gekoppeld een intern verbetertraject. We waren alle drie bijzonder te spreken over de methodiek én, wat nog veel belangrijker is, onze opdrachtgevers waren bijzonder tevreden over de resultaten. Mijn opdrachtgever bijvoorbeeld, heeft nu binnen zijn afdeling een productiviteitsstijging bereikt van €120.000. Zijn collega met een zelfde afdeling zal een zelfde resultaat kunnen boeken.
En als je dat dan afzet tegen een totale inspanning van 40 werkdagen, dan is dat een 'leuk' resultaat.
Maar los daarvan, schrijver heeft natuurlijk gelijk. Zonder support van de top blijft dit bij projectjes. Gelukkig hebben wij een sponsor in de Raad van Bestuur dus kunnen we geleidelijk de systematiek verder gaan invoeren.
Jos Steynebrugh
Ja, nogal wiedes werkt LSS.!!!

Maar niet als het 100% naar binnen gericht is. Je moet wèl de interne voordelen (minder capaciteitsbeslag, minder uitval, effect op de kostpijs etc) vertalen in “perceived quality” bij de klant. Dan gaat het over zaken als kwaliteit, bedrijfszekerheid, aanschafprijs, costs of ownership, status, flexibiliteit, verkrijgbaarheid, levertijd en service.

Maar zolang er bedrijven zijn waar men denkt dat koeien lila- en tijgers van papier zijn, zullen bedrijven proberen het behaalde voordeel direct (naar binnen gericht) te vertalen in een betere winstmarge i.p.v. het voordeel “dóór te geven” aan de klant.

Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
Pauline Voortman
Lid sinds 2019
De klant centraal stellen en onnodige kosten besparen lijkt me prima, maar ik mis de medewerker cq professional in dit verhaal, waar is die gebleven?
De opsomming bij wat er mis gaat is in mijn beleving vaag en abstract, kan het zijn dat het hele project misloopt vanwegen commitment op de werkvloer?
Alleen de top meehebben, lijkt me nl. niet voldoende!