Voorkom de perfecte fout! Het veranderen van werkgewoontes

Cover stories · Cases

Veranderingen in organisaties vereisen doorgaans ook verandering van gedrag. Vaak is de verzuchting dat gedrag en houding achterblijven. "We hadden de verandering goed op orde; alles was duidelijk. Maar de mensen bleven volharden in hun oude gedrag." Hoe de aanpak moet zijn om tot verandering van gedrag en houding te komen, is allerminst duidelijk. De literatuur over weerstand tegen verandering is buitengewoon omvangrijk. Maar bestaande manieren van werken, routines en werkgewoontes blijken taai.

De perfecte fout

In een ver verleden ben ik opgeleid tot gymnastiekleraar. Een prachtig beroep waarin je jonge mensen ervaringen en ontwikkeling door kunt laten maken die zich duidelijk onderscheiden van andere vakken op school.
Je werkt als gymnastiekleraar met jonge mensen die je iets gaat leren...

Els Molenaar
Dank voor het delen van deze mooie case. Ik geloof heel sterk dat het alleen lukt om met elkaar te veranderen als je dit in het 'dagelijkse' werk vorm geeft en met elkaar ontdekt welke patronen er zijn. Van 'onbewust onbekwaam' naar 'bewust onbekwaam' (dit is een erg ongemakkelijke fase die strakke regie hoeft, aangezien de kans op afhaken hier het grootste is) om bij 'bewust bekwaam/onbewust bekwaam' uit te komen. Elkaar aanspreken op oud gedrag, blijkt vaak een belemmerende factor. Hierbij is, in mijn ervaring, het uitvergroten van voorbeeldgedrag ('find the bright spots, Switch Dan & Chip Heath) én humor de twee belangrijkste elementen om oud gedrag los te laten en nieuwe werkwijzen te introduceren. Heel leuk om hier ervaringen over te delen.
Constant Lamp
Lid sinds 2019
Leuk artikel, met enkele kanttekeningen. Een manager is geen gymleraar en de perfecte fout bestaat niet. Er wordt te veel gesproken over 'ze' en te weinig over 'we'. En als jullie aanpak werkt, ga er dan mee door, de kracht zit 'm in de overtuiging. Net als de overtuiging dat er een perfecte fout zou zijn of dat veranderen niet gemakkelijk zou zijn. Verander het perspectief en je helpt om de overtuiging te veranderen, dan heb je de bron te pakken.
Herman Bosman
Auteur
Els en Constant,

Bedankt voor jullie reactie. Voorbeeldgedrag en humor spreekt ons erg aan. Die geven we in de activiteiten in het Change Support portal ook een belangrijke plek. Kennisdelen doen we graag. We hebben 2 workshops gepland op 2 en op 30 november in het midden van het land, stuur ons even een mailtje of een linkedin bericht dan sturen we je een uitnodiging. En het begrip perfecte fout wil niet de fout benadrukken maar de perfectie van de poging om het beter te doen. Als ik tegen leerlingen zei dat ze een perfecte fout gemaakt hadden was dat een blijk van waardering voor die leerlingen. Constant ik sluit ook aan bij de verandering van perspectief om te helpen overtuigingen te veranderen, daar besteden we ook veel tijd aan, ik hoop dat dat ook blijkt uit het artikel

Meer over Gedragsverandering