Veranderingen in organisaties vereisen doorgaans ook verandering van gedrag. Vaak is de verzuchting dat gedrag en houding achterblijven. "We hadden de verandering goed op orde; alles was duidelijk. Maar de mensen bleven volharden in hun oude gedrag." Hoe de aanpak moet zijn om tot verandering van gedrag en houding te komen, is allerminst duidelijk. De literatuur over weerstand tegen verandering is buitengewoon omvangrijk. Maar bestaande manieren van werken, routines en werkgewoontes blijken taai.
De perfecte fout
In een ver verleden ben ik opgeleid tot gymnastiekleraar. Een prachtig beroep waarin je jonge mensen ervaringen en ontwikkeling door kunt laten maken die zich duidelijk onderscheiden van andere vakken op school.
Je werkt als gymnastiekleraar met jonge mensen die je iets gaat leren...
Bedankt voor jullie reactie. Voorbeeldgedrag en humor spreekt ons erg aan. Die geven we in de activiteiten in het Change Support portal ook een belangrijke plek. Kennisdelen doen we graag. We hebben 2 workshops gepland op 2 en op 30 november in het midden van het land, stuur ons even een mailtje of een linkedin bericht dan sturen we je een uitnodiging. En het begrip perfecte fout wil niet de fout benadrukken maar de perfectie van de poging om het beter te doen. Als ik tegen leerlingen zei dat ze een perfecte fout gemaakt hadden was dat een blijk van waardering voor die leerlingen. Constant ik sluit ook aan bij de verandering van perspectief om te helpen overtuigingen te veranderen, daar besteden we ook veel tijd aan, ik hoop dat dat ook blijkt uit het artikel