Weerstand in je team?

Columns

Veel managers ervaren weerstand als ze vooruit willen met hun team. Stappenplan om effectief te kunnen omgaan met deze weerstand.

Merk je wel eens dat je team weerstand biedt? Dat er momenten zijn dat het lijkt of niets goed aankomt? Je krijgt je mensen niet gemotiveerd en ze zetten de hakken in het zand tegen veranderingen. Ze lijken sowieso wel tegen elke verandering; om gek van te worden!

Laten we eerst inzoomen op het thema weerstand. Je kunt pas weerstand ervaren bij een ander als je zelf in de weerstand zit. Pardon, zul je misschien denken: IK, in de weerstand?

Een voorbeeld. Je wilt een nieuw plan doorvoeren binnen je team. Je merkt dat je mensen hier niet blij mee zijn. Wat gebeurt er in zo’n geval op procesniveau? Je geeft betekenis aan deze situatie door gedachtes (overtuigingen)...

Jacqueline ten Haken
Mooi stuk, Marjan. Helder en heel herkenbaar, en vooral: heel erg waar. Leuk dat je degene die de weerstand ervaart een spiegel voorhoudt.
Uitgaan van een situatie van 'de manager-tegen-het team' brengt geen oplossingen en leidt nooit tot gewenste resultaten. Ook en vooral als er veranderingen nodig zijn, kan dat alleen in een 'samen' setting: 'de manager-EN-het team'.
Mike Smit
Goed stuk. Helemaal eens. Vaak is er door de (vele) historie een negatieve houding tegen veranderingen en geven vaak een emotionele lading. Je hier tegen verzetten als manager zal niet werken. Juist die gevoelens benoemen en inderdaad samen het 'verlangen', de positieve prikkels, naar boven halen. Wat onderbelicht is of dit 'verlangen' wel aansluit met het doel van de door jou als manager voorgestelde verandering. Hier kan een spanningsveld ontstaan.
Leon Dohmen
Dag Marjan,

Hierbij enige stof om over na te denken:

Binnen de stroming van organisatieontwikkeling is een (nieuwe) substroming verandermanagers ontstaan die zich vooral richt op het gedrag en (on)bewust handelen van mensen. Hun gedachtegoed heeft veelal een psychologische en/of sociologische achtergrond en richt zich onder andere op het fenomeen weerstand bij verandering. Hierbij wordt weerstand vooral negatief uitgelegd. ‘Mensen zijn toch altijd tegen iets nieuws’ is het vooroordeel van deze groep. Veel artikelen waaronder een artikel in Management Team betwisten de juistheid hiervan:
http://www.mt.nl/90/47609/management/10-managementmythes-ontrafeld.html?order=0#slideshow

Er is ook nog ander bewijs dat aantoont dat het vooroordeel over weerstand onterecht lijkt. De afgelopen twintig jaren heeft in een razend tempo een digitale revolutie plaatsgevonden waarbij mensen heel anders zijn gaan communiceren, samenwerken en zakendoen. Je kunt dus stellen: het onbewuste dat de mens aanmoedigt om te veranderen is sterker dan het onbewuste dat de mens tegenhoudt …

Ik ben benieuwd naar je reactie.

Vriendelijke groet,
Leon Dohmen

Meer over Leidinggeven