We willen 'iets' met AI maar weten vaak niet 'wat'

Boeken · Columns

Bedrijven staan op een kantelpunt met AI. De tijd van alleen praten is voorbij; actie is wat telt. Dit lijkt complex, maar de werkelijkheid is vaak eenvoudiger dan verwacht, met een directe aanpak die resultaten oplevert.

Veel bedrijven worstelen om voorbij de hype van AI te kijken en te ontdekken wat het echt voor hen kan betekenen. Dit is meer dan een technisch dilemma; het is een uitdaging voor leiderschap. Het draait om het slim inzetten van AI voor concrete bedrijfsuitdagingen, te beginnen met het automatiseren van eenvoudige taken om tijd vrij te maken voor creativiteit en strategisch denken.

De implementatie van AI is niet zonder valkuilen.

Een praktijkvoorbeeld: een techbedrijf wilde administratieve processen verslimmen met AI. De eerste stappen leken veelbelovend maar de realit...



Willem Mastenbroek Jr.
Pro-lid
Volgens onderzoek van software bedrijf Klippa (https://www.klippa.com/content/onderzoek/executive-uitdagingen/) vertrouwen veel managers erop dat AI hun grootste uitdagingen, zoals stijgende kosten en een gebrek aan kapitaal, zal oplossen.

Veelgenoemde redenen om niet meteen all-in te gaan op AI zijn de opstartkosten van automatisering, zorgen over de volwassenheid van de technologie, het gebrek aan interne expertise en de mogelijke weerstand tegen nieuwe technologieën.

Paradoxaal genoeg is AI en automatisering in feite een oplossing voor het hoofdprobleem. Door in deze technologieën te investeren, kunnen bedrijven het aanhoudende personeelstekort het hoofd bieden en hun productiviteit verhogen.

Meer over Business case