‘Wij zouden meer aan marketing moeten doen! Ik weet dat zeker dat er meer uit te halen is. We hebben een degelijk product en een trouwe groep klanten. Maar we zouden zoveel meer kunnen bereiken op de markt. Om een of andere reden komt marketing bij ons niet echt van de grond. We maken wel ieder jaar een marketingplan, maar daar komt maar weinig van terecht. We blijven steeds steken in goede voornemens, terwijl we creatieve ideeën hebben. Hoe kunnen we deze situatie doorbreken?’
Een veelgehoorde verzuchting in directiekamers. Hoe kan het dat in veel bedrijven marketing zo moeizaam van de grond komt en wat is er aan te doen?
Neem eerst de proef op de som voor uw eigen organisatie: vul de vragenlijst ‘Commerciële Slagkracht’ in en ontvang een persoonlijke diagnose met tips en aanbevelingen voo...
Waarom het dan toch nog fout gaat?
Het plan is zodanig opgesteld dat de administratie het niet weerspiegelt in de rapportage. Het is gewoon niet mogelijk om de budgetkolom naast de realisatiekolom te leggen, inclusief de bijbehorende aantallen, en dan met de uitvoerder te praten over de verschillen. Misschien toch maar eerst eens praten met het hoofd administratie!
De bijdrage is wel interessant omdat elke gelegenheid aangegrepen moet worden om het succes van projecten en veranderingen te vergroten, dus ook het succes op het gebied van marketing.
Willem Nooij
Er bestaan bedrijven waarbij marketingplannen WEL DEGELIJK. Die werken WEL omdat aan deze vijf begrippen als knalharde eis wordt voldaan.
Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
Ik vind het artikel weinig toevoegen en eigenlijk nogal algemeen van karakter. Het inschoppen van een open deur.
Het geeft in mijn ogen geen duidelijk antwoord op de vraag waarom marketingplannen niet werken
Hoewel Koster terecht aangeeft dat marketing een breed begrip is en zich over de hele organisatie begeeft, zie ik daar verderop in het artikel niets van terug. Sterker nog: juist in het voorbeeld zien we eigenlijk bevestigd wat veel organisaties ten onrechte denken: marketingplan = communicatieplanning.
Als iedereen zo gaat denken over marketing, komt het niet goed. Marketing gaat over het bevredigen van de behoeften van de klant, en dat is toch écht iets anders dan projectmanagement van mailings.
Tevens zijn de meeste organisaties niet met de klant bezig maar met zichzelf. Helaas is dit de tendens in het Nederlandse zakenleven. Slijmen bij je baas ipv slijmen bij de klant. Hier gaat het fout, tevens wordt inovatie zo de nek omgedraaid. We denken nog maar een ding, hoe wordt mijn macht en status binnen de organisatie meer, en niet hoe kunnen we sneller en effcienter werken. En dus innovatief bezig zijn en oplossingen bedenken.
Daar is niet zoveel mis mee, mits het bplan ècht goed is.
Juist als niet iedereen in het bedrijf het woord "marketing" kan spellen, wordt het belangrijk dat er gewoon wordt uitgevoerd wat met de betreffende druïdes is afgestemd cq besloten.
En juist dáár gaat het vaak mis: Jantje vindt "X", Pietje vindt "Y" etc.
Ik zeg: zorg dat je relevante betrokkenen hebt geconsulteerd en daarna is het "bek dicht, uitvoeren".
Anders leidt "Polder" tot "kolder"
Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
Tenminste zo werk ik het liefste. Dat daar omheen een niet gering stuk education permanente te beleven valt, hoe om te gaan met wie en wat, is een bijkomend, niet altijd goedkoop en gewild bijverschijnsel. Dik en wetenschappelijk analytisch hoeft het niet te zijn, als het maar lekker leest en op pagina één al duidelijk wordt waarover alles gaat...
Dat heeft ook te maken met de werkelijke levensduur van het produkt. De mode branche kent al sinds jaar en dag een seizoensritme, bij kranten is dat één dag. Bij auto’s verschoof dat van 10 jaar voor een model naar één per jaar of nóg frequenter. De “schakel mogelijkheden” verschillen daardoor sterk per branche. Een krant kan elke dag schakelen, Internetdiensten per seconde.
Toch verandert dat alles niet zoveel aan mijn pleidooi voor een goed bbpan. Vooropgesteld . . . dat het bottom-up gebeurt. Op die manier kan het bedrijf de kansen in de markt optimaal uitbuiten en tevens de booby traps in de markt vermijden zonder dat het schip wegdrijft van strategische sterktes en daardoor “afglijdt tot “alle spijkerbroeken zijn blauw”. Mijn credo is dan ook dat strategie en tactiek een onverbrekelijk geheel vormen dat in een goede businessplanning tot uitdrukking moet komen. En @John: ja, dan “léést” dat bplan ook véél lekkerderder!.
Groet,
Jos Steynebrugh
Innovatie Consulent
www.changeenhancement.nl