Nog net voor de millenniumwisseling maakte een aantal aan de Harvard universiteit verbonden onderzoekers een filmpje waarin twee basketbalteams voorkwamen. De opdracht die beide teams kregen, was simpel. Het in wit tenue gestoken team moest de bal zo vaak mogelijk naar elkaar overspelen, terwijl het zwarte team het samenspel van hun tegenstanders moest zien te onderbreken.
Toen het filmpje gemaakt was, togen de onderzoekers naar de campus en vroegen zij toevallig aanwezige studenten om nauwkeurig te tellen hoe vaak de bal door het witte team werd overgespeeld. Na het noemen van het aantal passes vroegen de onderzoekers steevast of de studenten iets opmerkelijks in het filmpje hadden gezien. Meer dan de helft van de studenten gaf aan niets opmerkelijks te hebben gezien. En dat terwijl er d...
Waarom was KPN ziende blind?

Probeer het Pro-abonnement nu 1 maand gratis
Verbeter je persoonlijke effectiviteit, scherp je managementvaardigheden en houd je vakkennis actueel
Neem een pro-abonnement en ontvang:
- Met onbeperkt toegang tot alle artikelen en de kennisbank
- Gratis Ebooks en kortingen op events & webinars
- Een eigen bibliotheek met uw favoriete artikelen
- Een Ai-tool die uw persoonlijke organisatievraagstukken beantwoord
(aan de hand van de inhoud van ManagementSite)
1 maand gratis, daarna € 16,50 per maand of € 200,-- per jaar. (exclusief BTW)
Bent u al lid? Log dan in.

Laat onverlet dat je grote vraagtekens kunt zetten bij het continue inkrimpen waar KPN mee bezig is.
Een mooi artikel is "How to make sense of weak signals" (MIT Management Review, spring 2009). Beschrijft hoe het komt dat we relevante, impactvolle signalen niet of onvoldoende oppikken en hoe dat te voorkomen. O.a. over filtering (selectieve perceptie), bolstering (we zoeken vooral informatie dat ons standpunt versterkt) en groupthink (kuddegedrag).
Het voorbeeld van KPN, maar ook tal van andere recente voorbeelden (Hummer, GoldmanSachs, ING, BP, etc.), toont aan hoe cruciaal het is om in touch te zijn met de omgeving. Om signalen tijdig op te pakken. Om te weten wat er speelt, hoe zich dat verhoudt tot de eigen organisatie om vervolgens adequate maatregelen te nemen.
De komende jaren draait het om maatschappelijke verankering. Organisaties die achterblijven worden publiekelijk aan de schandpaal genageld.