Weerstand en manipulatie

Herkent u dit? Men zegt 'ja' maar doet 'nee'. Dit is een belangrijke oorzaak van spanningen en conflicten. Wat willen medewerkers nu eigenlijk bereiken met dit gedrag? Of anders verwoord: Uit welke elementen bestaat de beloning voor dergelijk gedrag? Hier is diepgaande studie naar gedaan en de uitkomsten zijn verbluffend simpel. U zou ze zelf kunnen bedenken.

•    Ze krijgen (negatieve) macht doordat ze door hun gedrag de ander in een nerveuze positie manoeuvreren. Hoe emotioneler of nerveuzer u wordt, des te sterker voelen ze zichzelf! Dat ervaren zij als een beloning.
•    Het verbloemen van eigen onzekerheid. Door dit manipuleergedrag te hanteren, hoeven zij zich niet bloot te geven. U zult ze liever mijden of snel weer bij ze weggaan. Daardoor hoeven zij hun eigen onzekerheden niet ...

Jan Paul Lottering
Een manager formuleert criteria, geen oplossingen. Een belangrijke toets op managementkwaliteiten is of een manager durft te stellen: "Alle oplossingen die aan de vooraf geformuleerde criteria voldoen, zijn voor mij acceptabel". Als men dit niet expliciet durft te stellen, is dit soms een indicatie van een verborgen agenda. Mensen worden niet gedreven door hun manager maar door hun eigen waarden. Zodra een manager zich richt op de oplossing worden persoonlijke waarden van medewerkers ter discussie gesteld waardoor en conflicten ontstaan.

Het kan helpen om vanuit deze bril is te kijken naar de conflicten binnen uw eigen organisatie.

Succes!

Jan Paul Lottering

Meer over Weerstand tegen verandering