Waardecreatie, uit niets iets maken, dat een waarde heeft, is de essentie van het kapitalistische systeem. De wijze waarop waarde wordt gecreëerd wordt telkens opnieuw uitgevonden. Begin jaren ’80 zette het aandeelhouderswaardemodel, met GE’s Jack Welch als spreekbuis, de toon. Er werd waarde gecreëerd door de aandeelhouder voorop te zetten. Na een twintigjarige bloeiperiode, waarin het bedrijfsleven onder de knoet van de aandeelhouder op scherp werd gezet, is de afgelopen jaren overduidelijk geworden dat dit model obsoleet is. Nu de storm van de financiële crisis is geluwd, worden de contouren zichtbaar van een nieuw model, waarbij het creëren van onderscheidende waarde voor de klant centraal staat. Exponenten van dit model vindt men terug in lijstjes bewonderde ondernemingen, zoals de in...
Van hebzucht naar passie

Probeer het Pro-abonnement nu 1 maand gratis
Verbeter je persoonlijke effectiviteit, scherp je managementvaardigheden en houd je vakkennis actueel
Neem een pro-abonnement en ontvang:
- Met onbeperkt toegang tot alle artikelen en de kennisbank
- Gratis Ebooks en kortingen op events & webinars
- Een eigen bibliotheek met uw favoriete artikelen
- Een Ai-tool die uw persoonlijke organisatievraagstukken beantwoord
(aan de hand van de inhoud van ManagementSite)
1 maand gratis, daarna € 16,50 per maand of € 200,-- per jaar. (exclusief BTW)
Bent u al lid? Log dan in.

Heb niks gelezen wat ik al niet wist en toch vind ik het allemaal briljant uiteengezet. Een zinvolle, intelligente en inspirerende synthese. Chapeau.