Waarde en waarde: Betrokkenheid en waardecreatie

Columns

Iedere onderneming is een optelsom van mensen met uiteenlopende, dikwijls op zichzelf staande persoonlijke doelstellingen. Die persoonlijke doelstellingen staan in de regel mijlenver af van ‘collectieve’ doelstellingen: ‘afdelingsdoelstellingen’ en ondernemingsdoelstellingen. Onze persoonlijke doelstellingen moeten bij voorkeur zoveel mogelijk in het verlengde liggen van de doelstellingen van de afdeling respectievelijk onderneming. Dat geeft het proces van waardecreatie meer kracht. Een kind kan de was doen, zou je zo op het eerste gezicht denken.

In de praktijk van alledag is juist deze afstemming tussen persoonlijke en collectieve doelstellingen bepaald niet eenvoudig te realiseren. Sterker nog, persoonlijke doelstellingen worden zelden op een juiste manier met afdelings- en onderneming...

Saskia Lips
Lid sinds 2019
Om hierover het raakpunt met marketing te vinden raad ik het boek 'De Bedrijfsnar' van Frank Wouters aan.

Meer over Corporate governance