Blokker holding is een concern in zwaar weer. Bijna alle formules staan fors onder druk. Ook de Blokker winkels hebben veel last van gebrek aan vernieuwing en de veranderende marktomstandigheden. De Blokker winkels gooien de handdoek bepaald niet in de ring, maar bedachten een aanvalsplan.
Opvallend is dat de pers zeer negatief reageert op de plannen en de veranderingen. We moeten ons echter realiseren dat dit voor het eerst is dat een formule met zo veel vestigingen het roer helemaal omgooit. Een ombouwoperatie op deze schaal heeft in Nederland niet eerder plaatsgevonden. In mijn boek 'De wet van de Paracetamol' beschrijf ik de casus Blokker. Het is een les voor vele andere formules en producenten als deze operatie gaat slagen. Je moet altijd je waarde propositie blijven vernieuwen ander...
Op prijs doen ze dat zeker niet, met Action en Bijvoorbeeld de Aldi zijn ze qua perceptie veel duurder. Een prijsvechter worden lijkt me geen serieuze optie. Dure huurlocaties en het zit niet in het DNA.
Uniek, ze hebben niets wat je ook niet ergens anders kunt krijgen. Dus deze valt ook af.
Dan de laatste, beleving, bijvoorbeeld Ikea, mensen staan in de file om er te komen. Een groot deel van het assortiment van de Blokker is daar verkrijgbaar. Mensen zien het bijna als een uitstapje. Of meem de Mediamarkt, ze hebben eindelijk beleving toegevoegd. Je kunt proberen, ruiken, proeven. Ze geven trainingen voor het gebruik. Ze proberen een community op te bouwen.
Nu de vernieuwde Blokker in Uden, ik ging op weg voor een moederdag cadeau. De winkel is kleiner, minder spullen. Ik was het overzicht kwijt. De kassa en service balie tegen de muur verstopt. Geen personeel dat me welkom heet of zichtbaar benaderbaar voor vragen. Met alleen een nieuw logo en een verfje gaan ze het niet redden.
Als ik zo door de analyse en al die modellen ga, lijkt het op een dure met behulp van consultants in elkaar gezet plan. Dat de plank voor wat betreft de markt en de consument enorm heeft misgeslagen.
Maak van Blokker het living home, zorg voor goede en enthousiaste medewerkers. Laat de klant het ervaren als een goed hotel waar deze graag weer terug komt.
Het ligt niet aan het winkelmeisje maar aan de service- en vooral ook de verkoopgerichtheid van de organisatie: "Zal ik bellen als ze binnen zijn?" Want zoals de oude winkelier het wist: Groot of klein, een klant is een klant!
Ik mis een innovatieve visie die continuïteit waarborgt, lastig maar meer dan noodzakelijk. De Action formule ligt ruim voor en deze veranderingen gaan geen soelaas bieden. Ik hoop dat Blokker het lek boven krijgt en wens hen alle succes. Zoek de kansen ga niet voor bestrijden van de symptomen.