Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Op prijs doen ze dat zeker niet, met Action en Bijvoorbeeld de Aldi zijn ze qua perceptie veel duurder. Een prijsvechter worden lijkt me geen serieuze optie. Dure huurlocaties en het zit niet in het DNA.
Uniek, ze hebben niets wat je ook niet ergens anders kunt krijgen. Dus deze valt ook af.
Dan de laatste, beleving, bijvoorbeeld Ikea, mensen staan in de file om er te komen. Een groot deel van het assortiment van de Blokker is daar verkrijgbaar. Mensen zien het bijna als een uitstapje. Of meem de Mediamarkt, ze hebben eindelijk beleving toegevoegd. Je kunt proberen, ruiken, proeven. Ze geven trainingen voor het gebruik. Ze proberen een community op te bouwen.
Nu de vernieuwde Blokker in Uden, ik ging op weg voor een moederdag cadeau. De winkel is kleiner, minder spullen. Ik was het overzicht kwijt. De kassa en service balie tegen de muur verstopt. Geen personeel dat me welkom heet of zichtbaar benaderbaar voor vragen. Met alleen een nieuw logo en een verfje gaan ze het niet redden.
Als ik zo door de analyse en al die modellen ga, lijkt het op een dure met behulp van consultants in elkaar gezet plan. Dat de plank voor wat betreft de markt en de consument enorm heeft misgeslagen.
Maak van Blokker het living home, zorg voor goede en enthousiaste medewerkers. Laat de klant het ervaren als een goed hotel waar deze graag weer terug komt.
Het ligt niet aan het winkelmeisje maar aan de service- en vooral ook de verkoopgerichtheid van de organisatie: "Zal ik bellen als ze binnen zijn?" Want zoals de oude winkelier het wist: Groot of klein, een klant is een klant!
Ik mis een innovatieve visie die continuïteit waarborgt, lastig maar meer dan noodzakelijk. De Action formule ligt ruim voor en deze veranderingen gaan geen soelaas bieden. Ik hoop dat Blokker het lek boven krijgt en wens hen alle succes. Zoek de kansen ga niet voor bestrijden van de symptomen.