Vrouwen aan de top, vrouwen in het managment, het blijft een issue. Vreemd eigenlijk, dat vrouwen nog steeds hun geslacht als reden zien voor veel problemen, terwijl mannen dat veel minder hebben. Maar… is het wel zo dat het mannelijk deel van het land het probleem is? Of zijn vrouwen het misschien zelf?
Een mooie uitspraak (in Trouw) van Anya Wiersma (voorzitter FNV): ‘ik zeg vaak: doe toch niet zo vrouwelijk’. Hiermee bedoeld ze dat vrouwen eens wat meer moeten focussen op wat ze wel kunnen dan op wat ze niet kunnen. Dus dat is één. Vrouwen moeten meer focussen op hun sterke kanten die je als individu hebt.
Het tweede is een veel lastigere. Want er is iets anders dat goed vrouwelijk management tegenhoud. En dat zijn… vrouwen. Het blijkt dat op de één of andere manier vrouwen niet goed o...
Voorbeeld 1: Nieuwe medewerker op de marketingafdeling
De marketingafdeling bestond op dat moment uit 20 mannen en 3 vrouwen. De nieuwe medewerker M/V is een vrouw van pakweg 42-43. Niet knap, maar echt aardig van binnen uit. Na een half jaar zal ze aan de afdeling presenteren wat ze doet. Ze is overduidelijk naar de kapper geweest, heeft een nieuwe jurk aan, heeft een zelfgebakken cake meegebracht voor bij de thee. Er volgt een chaotische presentatie die eindigde in een huilbui na enkele beleefd gestelde professionele vragen. Ze is nog lang daarna een zeer gewaardeerd medewerker gebleven die echt op handen werd gedragen. Gewaardeerd om de kwaliteit van haar werk (toppie) en het waren vooral haar waardigheid en zéér subtiele humor die respect afdwongen.
De les hieruit: je wordt gewaardeerd door wie je bent en wat je doet. Niet om je uiterlijk.
Voorbeeld 2: De laatste spreker
Grote Internationale meeting van marketingmanagers van alle landen waar het bedrijf een vertegenwoordiging heeft. Een volslagen idioot heeft het programma bedacht: 96 landen zullen in een five-minute-talk de key issues van het marketingbeleid in hun land komen vertellen. Start om 09.00 Uhr sharf en met twee coffee-breaks van 15 minuten en een lunch van 1 uur moet dat een puntlanding om 21.00 uur opleveren. Niet dus. Om 21.45 had iedereen honger en de klere in. De borrel is ondertussen al gecanceld, het eten staat te wachten. Er is nog slechts één sprekerdt te gaan: Portugal. De heren worden wakker door geklik-klak van naaldhakken. Gehuld in een perfect zittend mantelpakje en gewapend met een uitpuilende ordner met overheadsheets komt een knappe verschijning het podium opwiegen. Ze spreekt perfect Engels en zeer goed gearticuleerd opent ze haar speech: “Gentemen, what I have to say will take considerably longer then 5 minutes”. Da’s lef, hoor ik achter me zeggen. Ze steekt van wal: dynamisch, to-the-point en met knalharde en zéér nauwkeurig geplaatste en goed onderbouwde uithalen naar het topmanagement (aanwezig) en een reeks zeer goede aanbevelingen. Om 22.45 is ze klaar. Meer dan een uur is ze aan het woord geweest. Niemand heeft haar onderbroken, behalve af en toe instemmend getrappel op de vloer en hier en daar een best wel lange ovatie tussendoor. Haar oogst is een staande ovatie van de aanwezigen: OP de stoelen wel te verstaan.
De les hieruit: je wordt gewaardeerd door wie je bent en wat je doet. Niet om je uiterlijk.
Vrouwen zijn van Venus en mannen van staal
Vrouwen doen dingen anders. Ze zien facetten waar mannen blind voor zijn en maken daarom hele rare foutjes. Sommige mannen snappen dat. Meestal het “androgijne type”, het soort mannen dat ook naar mannen aardig kan zijn, van knuffeltje tot “ik hou van je”. Daar hebben andere mannen vaak moeite mee. Maar in de “veroordelingen” (in alfabetische volgorde: aansteller, blondje, eitje, klef, minkukel, overloper, sissy etc) zit bijna altijd een ondertoontje van afgunst. De androgijntjes kunnen vaak rekenen op de steun van de “z(w)ijgende meerderheid” (vrouwen). Dat wist Musolini ook al. Ik vraag bij dingen die belangrijk zijn altijd de mening van mijn vriendin. Vaak komt ze met commentaar waar ik pissig van word. Raakt de kern niet, beside the point etc denk ik dan. Als ik wat afstand neem (ego) kom ik vaak tot de conclusie dat ze gelijk heeft. Ik heb iets niet gezien: zat in de blinde hoek van mijn achteruitkijkspiegel. Bij dit stukje stak ze beide duimen omhoog: goed gedaan jochie.
Zelf heb ik uit het “vrouwenkamp” de mooiste dingen gezien op mijn vakgebied. Voorbeeld: de missie van het Nederlandse Vereniging van Vrouwelijke Ondernemers (NVVO): “Passie, Poen, Perspectief”.
Dat is helder, communiceert als de hel, is a-la-puente, kort en bondig. Probeer maar te verbeteren ABN, Shell, KLM, etc.
Conclusie 1: Mannen zijn net als biefstukken: hard slaan, dan worden ze mals
Conclusie 2: het is de persoon, wat hij/zij IS en DOET, niet de sexe
Conclusie 3: Alanis, een eigen bedrijf lost niets op. Dan heb je die plagen ònder je en dan zijn ze nog lastiger. Tel uit je winst.
Alanis, je zegt : “het heeft vaak met zelfvertrouwen te maken”.
Ik ben het met je eens. Mijn toevoeging is: uitsluitend!
PS: geldt natuurlijk óók voor mannen
Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
Welk mens heeft niet zijn vaste gedachtengangen?
Iedereen. Ik ook. De kunst is om zó vrij te zijn in je hoofd dat je kunt afwijken.
Welnu. Interne promotie is ding 1, meer geld is ding2.
Ding 1: kwestie van tijd en kunde.
Ding 2: intern: 2/3/4/5/7% erbij per jaar (soms met handjes dicht), extern: +15-25%? Natuurlijk gaat dat extern sneller.
Ik ben man, bovenstaande geldt voor mij.
Voor vrouwen? I don't know.
Het enige dat ik weet: volg je gevoel (man & vrouw).
Als je dát doet, voelt het goed. Dan is werk niet meer werk maar hobby, de rest volgt wel.