Vrouwen zijn zakelijker

Niets ten nadele van het zaken doen met mannen, maar wel duidelijk een verschil met het zaken doen met vrouwen. Als je als vrouw jaren in een mannenwereld functioneert dan weet je haast niet beter. Sterker nog, er zijn tal van vrouwen die zich als man gaan opstellen vanwege het acceptatieproces in deze mannenwereld. Maar hoe verfrissend is het dan om vrouwen tegen te komen die ook gewoon vrouw gebleven zijn, ondanks dat ze een bedrijf runnen.

Het verschil zit hem in het moment om tot zaken te komen. Of je nu aan het netwerken bent of je hebt een acquisitie gesprek, na een korte intro wordt gewoon direct gesproken over de reden dat we bij elkaar zijn. Terwijl er bij mannen in het begin over van alles wordt gesproken behalve waarvoor we bij elkaar zitten. Successen worden gedeeld, de auto en...

Grimbert Rost van Tonningen
Verschrikkelijk dit geneuzel. Vrouwen zijn helemaal niet zakelijker. Ze praten veel meer dan mannen, ze zijn waarschijnlijk socialer. Wat hebben we aan deze mannen met het 'weg met ons' syndroom. Mannen moeten vrouwen toelaten in de top maar niet zo.
Rick Konings
Het is ook maar iets waar je je druk over kunt maken... "...het is alleen anders en geeft stof tot nadenken." En na het nadenken komen we waarschijnlijk tot de volgende conclusie: Mannen en vrouwen presteren beide optimaal als ze met elkaar samenwerken, ze hebben beide hun zwakke en sterke kanten. Maar wisten we dit niet allang?
Jos Steynebrugh
Waar gebeurd: Landestagung Muenchen 1982

Een of andere idioot heeft het programma gemaakt: 90 landen zullen elk in max. 5 minuten de voornaamste topics van hun land vertellen. Er is rekening gehouden met één minuut wisselen van sprekers, koffie, thee en dinerpauzes en . . natuurlijk de borrel om 19:00 uur. Om 20:00 uur zullen we aan tafel gaan voor het diner, zo vermeldt het programma.

Túúúúúúúrlijk niet. Om 19:00 uur is de boel dusdanig ver uitgelopen dat de voorzitter aan kondigt dat de laatste 9 spreekbeurten zullen komen te vervallen. “ No way” klinkt het van ergens in de voorste rijen. Dan parmantig geklik-klak van naaldhakken en op het podium verschijnt een zéér aantrekkelijke dame, perfect gekleed in een mantelpakje en met onder haar arm een dikke ordner met overheadslides.

Ze grijpt de microfoon en stelt zich voor. I am Angela Gonzales Garcia Lopez and I am responsible for the marketing of Siemens Brazil. I have been working my guts out for this presentation and what I have to say will take CONSIDERABLY longer than five minutes.

De ruim 600 aanwezigen, zijn doodop van stilzitten en alle opgepoetste lulverhalen van de dag. Ze hebben zwaar de P in en zien hun borrel verdampen. Meer dan een uur lang vertelt ze in perfect Engels wat goed gaat en vooral ook wat NIET. Hier en daar een superkorte maar zéér herkenbare anekdote als illustratie. Ze verschuilt zich niet achter het spreekgestoelte maar trippelt over het hele podium vlak voor het voetlicht. Herhaaldelijk wordt ze onderbroken door applaus. Bijna anderhalf uur duurt de toespraak en ze eindigt 21 minuten te laat voor het diner. Ze kijkt op haar horloge en zegt: “Pointlanding, thank you for your attention. Ze krijgt een staande ovatie.

Omdat ze vrouw is? Nee. Omdat ze haar spullen voor elkaar heeft, sterkte en zwakte laat zien, kloten heeft, initiatief toont, perfect Engels spreekt, omdat ze performt als een beroepsentertainer. Daarom.

Niet óók een piepklein beetje omdat het zo’n “lekker ding” is? Nou, ja, een klein beetje dan.

Groet,

Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant

Meer over Diversiteit in organisaties