Zijn vrouwelijke verkopers beter?

Zijn vrouwelijke verkopers zijn betere verkopers dan mannen?
Regelmatig komt deze discussie in verschillende omstandigheden naar boven. Gek genoeg zijn het meestal mannelijke salesprofessionals die zoeken naar een bevestiging van deze stelling. En ach, waarom zou ik dat ontkennen?

Een verkoopgesprek bestaat uit een aantal fasen. Een van de belangrijkste fasen in het gesprek is dat je er als verkoper achter komt welke (verborgen) behoeften de klant heeft. Het stellen van de juiste vragen is essentieel. Open vragen die beginnen met wie, wat , waar, wanneer, waarom, hoeveel, etc. zorgen ervoor dat de klant gaat vertellen. De verkoper moet zich inleven in wat er wordt verteld en goed luisteren.

Luisteren
Vragen stellen en luisteren kan je ook in een andere term samenvatten: nieuwsgierig zijn....


Bert Overbeek
Pro-lid
De traditionele stereotiepen vliegen in het rond. Ik ken zowel mannen als vrouwen die geweldig behulpzaam zijn en erg goed in behoefte peilen. In de service-verlening kom je ze echt tegen. In het bankwezen, in de luchtvaart, in treinen, onder autoverkopers.

Ook ken ik mannen en vrouwen die niets begrijpen van service-verlenen, die constant mekkeren en duidelijk maken aan de wereld dat ze zich door niemand een oor laten aannaaien, en zeker niet door de klant.

Ik ben altijd een beetje allergisch voor dit soort artikelen. Ik vind ze eigenlijk nogal discriminerend. Zijn vrouwen 'beter' dan mannen? Zijn Belgen beter dan Engelsen? Zijn negers beter dan blanken? Of omgekeerd?

Wel denk ik dat onze westerse cultuur de door Ursula Rozemeijer beschreven situatie in de hand werkt.