Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
In de regel ervaren wij en met ons onze klanten, dat een goed georganiseerd en ondersteund contactcenter een betere zorg en hogere klanttevredenheid oplevert dan telefoontjes her en der in de organisatie. Dit zeker gezien het feit dat een goed ontworpen organisatie en proces ervoor zorgt dat er minder single points of failure zijn, betere opvolging van vragen of actiepunten geregeld kan worden en een hogere mate van professionaliteit gegarandeerd kan worden. Dat aansturing van managers op klanttevredenheid daar onderdeel van zou moeten zijn is vanzelfsprekend en is niet strijdig met het bedienen van klanten via het contactcenter.
Geweldige column: je legt de vinger weer eens precies op de zere plek.
En in reactie op Rik Drop: ik raak zelf regelmatig verzeild in call-centers en die mensen zijn doorgaans zeker klantvriendelijk. Maar klantvriendelijkheid is iets anders dan klantgerichtheid. Waar klantvriendelijke mensen je zo aangenaam mogelijk willen helpen in een voorgeprogrammeerd aantal problemen en keuzes, proberen klantgerichte mensen de vraag vóór te zijn, zoeken ze klanten op ook als die daar niet om gevraagd hebben.
Dat kun je niet organiseren met externen, al is je 'single points of failure'-management optimaal, heb je de aansturing goed aangestuurd en is de 'opvolging van actiepunten' goed geregeld.
Pro-activiteit is de sleutel en dat moet je gewoon zelf doen.
Ik erger me altijd dood aan de call-centre methode en me afgevraagt of het op die manier werkt. Nederland is een land waar steeds meer bedrijven zich met (zakelijke)dienstverlening gaan bezighouden, om dan vervolgens de "customer-care" weer uit te besteden. Bizar!
Veel call centres tonen de volkomende minachting die sommige bedrijven voor hun klanten hebben.
Je bank, de belastingdienst, je telefoonprovider, en zelfs mijn garagebedrijf, de facilitaire dienst op onze locatie, de IT-collega's... Allemaal verschuilen de echte mensen die jou kunnen helpen zich achter de anonieme, en zeker niet betrokken, call centre agents die niets anders kunnen dan hun 'scriptje' te volgen en zeker 'er niet aan kunnen beginnen om u door te verbinden'...
Ik geniet altijd van de Ohra zwembad-reclame: http://www.ohra.nl/nl/demo/commercials/tv_zwembad.html
Geweldi(g)(e)noten van je column. ;D
Er zijn eigenlijk maar vijf wezenlijke elementen in ons leven:
- Geloof
- Liefde
- Gezondheid
- Tijd
- Kapitaal
Jos Burgers zou dus een flitscursus Time Management & Priorities moeten volgen!
Willem Schulpen