Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Men vroeg mij vooral naar (de vitaliteit van) mijn netwerk met het oog op te genereren omzet, men vroeg mij hoe ik acquireer en men vroeg mij wat ik (van de druk van) targets vind. Dat ik sinds '95 - met wisselend succes - mijn eigen inkomen genereer, leek niet te worden gehoord (zie ook onderstaand over 'Risico').
Op 2 uitzonderingen na werd ik niet gevraagd naar visie op het vak, niet naar stijl, niet naar type advieswerk. Mijn CV bleek consequent niet (goed) gelezen en soms niet gezien, gesprekspartners in elkaar opvolgende rondes bleken elkaar niet te informeren. Gezamenlijk proefdraaien in opdrachten vond men een wel aantrekkelijk en verrassend voorstel, maar werd uiteindelijk - op die 2 uitzonderingen na - als te risicovol gezien. Gevraagd naar de aard van dat riscico heb ik geen antwoord gekregen.
Positieve uitkomst van deze ervaringen is de enorme stimulans om toch vooral mijn zelfstandig ondernemerschap te continueren. Bovendien weet ik nu dat er een markt is om o.m. advieskantoren bij te staan in het beter (leren) benutten van wervingspotentieel. Eens zien hoe ik mijn acquisitie potentieel daarvoor kan inzetten...
Het probleem is dit : hoe kan men in hemelsnaam in één uur een gefundeerd oordeel vellen over een persoon die een leven van minimum 21 jaar achter de rug heeft (en zelfs nog niet achter de rug) ? Dat is toch wel kras !
De alomtegenwoordige reductie, de herleiding van mensen tot één uur is absurd. Ik vraag mij af hoe lang het nog gaat duren eer HR-verantwoordelijken aan kandidaten de vraag stellen hoe lang gesprekken volgens hen moeten duren opdat het besluitende oordeel over hen correct is ? Zoiets fundamenteel kan enkel een kandidaat beantwoorden. Het gaat immers niet om het beoordelen van de selectieverantwoordelijke, want daar lijkt een selectiegesprek soms wel op. Ik meen dat zelfs een hele dag nog niet genoeg is om een authentiek oordeel te vormen.
De kost van selectiegesprekken is geen argument om ze in te korten. Het kost veel meer om iemand te ontslaan die achteraf, soms zelfs jaren achteraf, niet in de betreffende funktie blijkt te passen. Bovendien getuigt de 'één uur methode' mijns inziens van weinig respect voor kandidaten, en dat doet men niet ongestraft. Het vernietigt de reputatie van het bedrijf.
Voorts lijkt het mij in het HR even absurd dat men kandidaten nooit naar hun levensvisie, hun levensfilosofie, hun spiritualiteit of geloof, hun politieke overtuiging, en naar hun opvattingen over kunst vraagt. Dat zijn toch fundamentele aspecten van een mensenleven ? Groot is mijn verbazing altijd geweest dat die vragen niet tot de standaardprocedure van selectiegesrpekken behoren. Nog groter was mijn verbazing dat de meeste bedrijven zelf geen levensfilosofie, spiritualiteit, politieke of artistieke opvatting bezaten. Uiteraard was dan de cirkel rond. Wat zijn bedrijven toch bang om fundamentele vragen te stellen, zowel aan zichzelf als aan potentiële nieuwe medewerkers ! Wanneer men aan kandidaten zegt dat ze niet verplicht zijn om op deze vragen te beantwoorden (want de Pricacygod ligt weer op de loer), is er geen enkel probleem. Niet antwoorden leert soms meer dan wel, zowel voor kandidaten als bedrijven. En openheid is een teken van vitaliteit.
Wanneer men werkt in een bedrijf werkt men in de wereld. En die wereld bestaat al miljarden jaren langer dan één uur. Selectiegesrpekken dienen dus wat minder wereldvreemd te worden.