Sprekers doen soms de meest malle dingen op een podium. Leunen, zitten of hangen. Ze omarmen het katheder alsof ze verliefd zijn en sommigen zetten zelfs één voet op een stoel. Rare jongens en meisjes, die sprekers. Wat is nou de beste oplossing?
Die vraag stelt Michel Hoetmer op de website SalesQuest. Het antwoord: u bent uw beste eigen audio/visuele hulpmiddel als u gewoon gaat staan.
Voordelen
Volgens Hoetmer heeft staand presenteren een viertal voordelen:
1. U kunt vrijuit bewegen
2. U kunt met iedereen oogcontact maken
3. U bent zelf in staat de apparatuur te bedienen
4. U kunt meer en duidelijkere signalen afgeven
Spiegelbeeld
De toehoorders zullen ook beter opletten, meent Hoetmer. "Zij zijn geneigd u in alles te volgen. Het publiek is een soort spiegelbeeld van de spreker. Als u pa...
'Staand' presenteren hoeft niet beter te zijn dan kathederknuffelen. Succes hangt af van:
1. Actieve houding
2. Articulatie
3. Anticipatie op gedrag uit het publiek
4. Vertrouwen in hetgeen U verteld.
Spiegelbeeld:
Een inactieve houding draagt geen betrokkenheid uit bij hetgeen U verteld. Onduidelijke articulatie leidt tot ongeconcentreerd publiek. Niemand wil zich (overmatig) inspannen om U te kunnen verstaan. Gebrek aan anticipatie leidt tot een kloof tussen spreker en publiek. De band tussen publiek en spreker is belangrijk. Als u geen vertrouwen hebt in hetgeen U uitdraagt, zal dat de geloofwaardigheid en vertrouwen van uw boodschap aantasten.