Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Bedankt,
Jos
Ja, mooie aanpak en ontroerend verhaal hoe je op een waarderende wijze mensen, organisaties en systemen kunt bewegen. AI mag veel vaker ingezet worden.
Hartelijke groet, Harry Kippersluis Coach en docent
Ronald van Domburg
Play to Change
Hartelijke groet,
Jose Otte
goede vraag. We hebben op verschillende momenten de rest van de organisatie erbij betrokken:
- bij het worldcafe waren een aantal medewerkers uit de organisatie uitgenodigd om mee te praten
- na de tweede dag hebben we de leidinggevenden gevraagd met hun medewerkers in gesprek te gaan over de thema's die we verzameld hadden en de input van de medewerkers mee te nemen naar de derde dag
- de afgelopen maanden zijn er door de managers bijeenkomsten met hun medewerkers gepland waarin deze thema's besproken werden en waarin gezocht werd naar concrete acties die zij in gang konden zetten binnen hun eigen domein.
En er moet nog veel meer gebeuren!
Vriendelijke groet,
Ronald van Domburg
Je kunt dan kiezen voor bijpassende communicatievormen die evenzeer procesmatig krachtig zijn. Zo is de totstandkoming van een periodiek(e) nieuwsbrief of magazine (procesmatig) even belangrijk als het (verzonden) eindresultaat. Denk maar aan de vele contactmomenten (brainstormen, briefen, reportages, verslaglegging, goedkeuring, distributie, feedback).
Mocht P&S zo'n combinatie van interne en externe relatiemarketing willen realiseren, dan wil graag eens brainstormen...
Rogér van Domburg (Seneca Media)
het mooie van deze aanpak is dat hij op alle niveaus toepasbaar is: op organisatieniveau, op afdelingsniveau en op teamniveau. Ik heb hier inderdaad de afgelopen jaren veel ervaring mee opgedaan op verschillende niveaus en voor verschillende vraagstukken. Als je hier prijs op stelt, wil ik hier graag iets meer over vertellen in een persoonlijke ontmoeting.