Is er toekomst voor de intensieve veehouderij in Nederland? En hoe ziet die toekomst er dan uit? Wat betekent het voor mensen, om te werken in een sector, die maatschappelijk zo onder vuur ligt en waar de ene na de andere ramp over uitgestort wordt? Kun je nog trots zijn als je op een feestje moet vertellen dat je in een broederij werkt?
Probroed & Sloot is een broederij. Zij leveren eendagskuikens voor de vleeskuikenhouderij. De filosofie is sterk gericht op samenwerken in zelfstandigheid met proactieve medewerkers en andere ketenpartners. Het bedrijf heeft drie ultramoderne broederijen en heeft een leidende marktpositie in Nederland en Duitsland. Er werken ruim 100 medewerkers.
Begin 2011 komt Hans van der Vleuten, algemeen directeur van dit bedrijf bij ons met een utidagende vraag...
Bedankt,
Jos
Ja, mooie aanpak en ontroerend verhaal hoe je op een waarderende wijze mensen, organisaties en systemen kunt bewegen. AI mag veel vaker ingezet worden.
Hartelijke groet, Harry Kippersluis Coach en docent
Ronald van Domburg
Play to Change
Hartelijke groet,
Jose Otte
goede vraag. We hebben op verschillende momenten de rest van de organisatie erbij betrokken:
- bij het worldcafe waren een aantal medewerkers uit de organisatie uitgenodigd om mee te praten
- na de tweede dag hebben we de leidinggevenden gevraagd met hun medewerkers in gesprek te gaan over de thema's die we verzameld hadden en de input van de medewerkers mee te nemen naar de derde dag
- de afgelopen maanden zijn er door de managers bijeenkomsten met hun medewerkers gepland waarin deze thema's besproken werden en waarin gezocht werd naar concrete acties die zij in gang konden zetten binnen hun eigen domein.
En er moet nog veel meer gebeuren!
Vriendelijke groet,
Ronald van Domburg
Je kunt dan kiezen voor bijpassende communicatievormen die evenzeer procesmatig krachtig zijn. Zo is de totstandkoming van een periodiek(e) nieuwsbrief of magazine (procesmatig) even belangrijk als het (verzonden) eindresultaat. Denk maar aan de vele contactmomenten (brainstormen, briefen, reportages, verslaglegging, goedkeuring, distributie, feedback).
Mocht P&S zo'n combinatie van interne en externe relatiemarketing willen realiseren, dan wil graag eens brainstormen...
Rogér van Domburg (Seneca Media)
het mooie van deze aanpak is dat hij op alle niveaus toepasbaar is: op organisatieniveau, op afdelingsniveau en op teamniveau. Ik heb hier inderdaad de afgelopen jaren veel ervaring mee opgedaan op verschillende niveaus en voor verschillende vraagstukken. Als je hier prijs op stelt, wil ik hier graag iets meer over vertellen in een persoonlijke ontmoeting.