Vier succesfactoren van loyaliteitsprogramma's

In recent onderzoek van Dunck Loyalty wijzen marketeers de vier meest kritische succesfactoren voor loyaliteitsprogramma's aan. Het onderzoek werd uitgevoerd in vijf branches: retail, automotive, financiële dienstverlening, uitgeverijen en FMCG. De meest bepalende succesfactoren zijn:

1. Structurele monitoring van effecten
Vooraf duidelijke doelen stellen en deze continu meten.

2. Afstemming van elementen op doelgroep
Vaak wordt in loyaliteitsprogramma's het product of aanbod centraal gesteld. Beter is echter voorkeuren en interesses van de doelgroep als uitgangspunt te nemen.

3. Onderscheidend vermogen
De klantenkaart is niet meer onderscheidend en werkt dus niet. Originaliteit is cruciaal.

4. Juiste inzet van communicatiemiddelen
In de retail zijn gesprekken en point-of-sale middelen ef...




Joke van Galen
Dat hieraan een onderzoek vooraf moest gaan, zeg! Dit is toch waar het altijd al om draait? Niet alleen richting externe klant, maar ook binnen organisaties? En dit is niet alleen voor marketeers van belang, maar gewoon voor iedere manager in de dagelijkse praktijk. Maar misschien is dat wel de grootste ontdekking: dat het zo gewoon is, dat we het ongewoon vinden. Of: op het moment dat de rek er echt uit is, we weer tot de kern terugkeren, alsof de vis het water ontdekt, waar hij al jaren in zwemt.
Nou, ja, het heeft weer even wat mensen van straat gehouden. Maar echt zinvol lijkt het me niet.
Bas Gieter
Daar moet ik je deels gelijk in geven Joke. In bovenstaand onderzoek zijn inderdaad niet heel verrassende resultaten naar boven gekomen. Aan de andere kant is het wel per sector vrij specifiek wat de kritische succesfactoren zijn voor een loyaliteitsprogramma. Zelf heb ik hier de plank misgeslagen. Zodoende heb ik maar hulp ingeroepen bij een bureau dat zich specialiseert in loyaliteitsprogramma's (Sparco http://www.sparco.nl). Met een effectief spaarsysteem merk ik dat klanten nu vaker terugkomen voor herhalingsaankopen!