Vier omzetvertragende valkuilen

Vasthouden aan verouderde denkbeelden belemmert groei. 87 procent van de ondernemingen botst vroeg of laat langdurig keerpunt in de evolutie van het bedrijf, dat gepaard gaat met een aanzienlijke vertraging van de omzetgroei.

Er zijn tientallen redenen waarom bedrijven hun omzetgroei zien verminderen, maar dat die redenen uiteindelijk onder slechts vier noemers kunnen worden ondergebracht:

1. Het gevangenschap van de marktleider
Dit betekent dat men creativiteit ontbeert om gelijke tred te houden met nieuwe, goedkopere concurrenten.

2. Het gebrek aan innovatieve kracht bij het management
Nieuwe producten en investeringen brengen niet de gewenste, noch vereiste ROI.

3. Het prematuur opgeven van kernactiviteiten
Men slaagt er niet in groeikansen in de kernactiviteiten te spotten of men i...



Reinder Koornstra
Wat Ruts stelt, is zeker waar. Maar waarom zie ik dat dan al veertig jaar rondom me gebeuren, en waarom laat de ene generatie managers het na de andere steeds weer gebeuren?
Dít zijn de symptomen, maar wat is oorzaak?