Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Voor effectieve leadgeneratie moet een methodiek ten grondslag liggen die uitblinkt in zijn eenvoud en concreetheid, waarbij alles is geschreven in de taal van de ondernemer.
Wij van SPI Management hebben zo'n methodiek ontwikkeld.
De door ons ontwikkelde SEL methodiek is gebaseerd op het geintegreerd toepassen van marktonderzoek, marketing en sales.
De SEL methodiek in 3 stappen:
1) juiste afstemming tussen waardeproposities en klantprofielen. Hierdoor wordt het ideale klantprofiel ontwikkeld.
2)vervolgens worden de investeringsbehoeften in kaart gebracht bij bedrijven die voldoen aan het ideaal klantprofiel.
3) afspraken met bedrijven die het hoogste margepotentieel genereren.
Als onderdeel van de SEL hebben wij een onderzoeksmethodiek ontwikkeld waardoor wij bedrijven aantoonbaar helpen om de executie tijd van nieuwe proposities met zo'n 70% te verkorten.
Daarnaast levert de SEL methodiek aantoonbaar een besparing van 20% op de cost of sales.
Bent u nieuwsgierig geworden?
Neem dan gerust contact met ons op, zodat we kunnen bekijken op welke wijze deze (reeds bewezen) methodiek een nog veel breder draagvlak krijgt.
Met vriendelijke groet
Marcel M.J. Hengst
Directeur SPI Management
Dank voor het (schriftelijke) college. Ik heb er niets aan toe- of af te doen. Het enige wat ik altijd bij marketing merk is dat ik probeer de theorie toe te passen op de non profit. Mijn vraag bij dit artikel is dan ook: hoe kunnen marketingstrategieen organisaties als ziekenhuizen, verpleeg- en verzorgingshuizen, maar ook bijvoorbeeld een bureau Jeugdzorg (om maar eens wat uit de actualiteit op te halen)en misschien ook wel huisartsen(groeps)praktijken helpen bij groei en ontwikkeling. Ik heb het idee dat deze organisaties een lastige "klant" extra hebben, namelijk de zorgverzekeraars. Of moeten de zorgverzekeraars op hun beurt ook lering trekken uit deze theorie (en het in praktijk brengen)?
Met vriendelijke groet
Joke van Galen