“Wij gaan Lean implementeren en dat levert ons een besparing van X FTE op.” Een veel gehoorde aankondiging. Slagingskans: 0%.
De directeur die deze aankondiging doet heeft de essentie van Lean niet begrepen en snijdt zichzelf in de vingers. Kostenreductie is nooit het doel van procesoptimalisatie, het kan wel één van de gevolgen zijn. Medewerkers zijn onderdeel van het verbetertraject en hebben een doel, ondersteuning en motivatie nodig. Zij willen best veranderen en niet veranderd worden.
Lean is een hulpmiddel (way of life) om zo snel en goed mogelijk datgene te maken wat de klant wil (binnen de kaders die de organisatie heeft omschreven), in één keer goed, op het juiste moment, met de juiste kwaliteit, niet meer en niet minder.
Voorbeeld 1
Het gestelde doel is FTE reductie, de volledig...
Een voorbeeld uit onze praktijk, http://www.leanquality.nl/blog/oei-ik-groei-ik-heb-succes-en-een-probleem/
Er wordt echter door menig adviseur of trainingsbureau juist bewust op de korte termijn ingezet. Jammer want hierdoor heeft lean management ook een slechte reputatie gekregen bij menig medewerker en leidinggevende.
Vanuit dit goede uitgangspunt overwin je met vallen en opstaan de uitdagingen. Mijn voorbeeld over de verwarring van doelen en gevolgen is maar één van de valkuilen......