Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Vanuit het financiele perspectief en met name in zakelijke markten (waar meestal op factuur geleverd wordt), is vertrouwen tussen klant en de leverancier essentieel. Tegenover vertrouwen moet echter wel een prestatie staan en wel van beide kanten. De leverancier wordt geacht correct en op tijd te leveren en de klant wordt geacht correct en op tijd te betalen. In mijn ervaring op het gebied van servicemanagement heb ik altijd op vertrouwen en prestatie gestuurd (beide versterken elkaar, zeker ook als je het expliciet naar elkaar uitspreekt). Ik heb daar nooit spijt van gehad, integendeel.
Als aan het wederkerigheidsprincipe (stelselmatig) niet voldaan wordt, is de kans vrij groot dat dit vroeg of laat tot een breuk in de relatie leidt en dus waarde wordt vernietigd. Ik beschrijf dit principe ook in mijn boek The Customer Profit Maxim (www.customerprofitmaxim.com).
Vertrouwen, openheid/transparatie en integriteit zijn belangrijke basisbegrippen en worden m.i. ook steeds belangrijker. Zeker in tijden waarin je ziet dat sommige instellingen / organisaties het soms niet al te nauw nemen met hun normen en waarden. Laat zien hoe je waarde voor elkaar kunt creeren en handel er ook naar. Winst maken (zowel financieel als relationeel) kan alleen als je zaken eerlijk en duidelijk om/beschrijft, zodat partijen weten wat ze aan elkaar hebben en wat ze van elkaar kunnen en mogen verwachten.
Marcel Wiedenbrugge
www.wcmconsult.com
Dank voor je reactie. Ik sluit me volledig aan bij je waardevolle aanvulling. Ben benieuwd naar je boek.
Hartelijke groet,
Joyce