Ik vertrouw je tot op het bot!

Columns

Iedereen lijkt het erover eens dat een succesvolle samenwerking begint bij vertrouwen in elkaar. Waarom lijkt juist dit vertrouwen bij samenwerkingsverbanden in de bouw dan vaak zo afwezig en zelfs onbespreekbaar?

Ik ken een architect die zeer vooruitstrevend werkt in en aan nieuwe vormen van samenwerking in de duurzame woningbouw. Hij stelt het volgende. Bij elke (potentiële) samenwerking legt hij allereerst het volgende uitgangspunt als randvoorwaarde op tafel: “Ik vertrouw jou tot op het bot.” En hij kijkt je daarbij ernstig aan. Wat roept dat op? Voor sommigen juist wantrouwen, zo blijkt. Zeker in de bouw, want daar zijn we dit niet gewend. “Wat is dat voor rare snuiter?” “Wat wil hij van me?” “Vertrouwen leidt maar tot misbruik”. “In de bouw kun je elkaar nu eenmaal niet vertrouwen”.<...

Marcel Wiedenbrugge
Ik kan me goed vinden in de strekking van dit artikel. Vertrouwen is zowel prive als zakelijk een fundamentele basisvoorwaarde in effectieve samenwerking tussen mensen.

Vanuit het financiele perspectief en met name in zakelijke markten (waar meestal op factuur geleverd wordt), is vertrouwen tussen klant en de leverancier essentieel. Tegenover vertrouwen moet echter wel een prestatie staan en wel van beide kanten. De leverancier wordt geacht correct en op tijd te leveren en de klant wordt geacht correct en op tijd te betalen. In mijn ervaring op het gebied van servicemanagement heb ik altijd op vertrouwen en prestatie gestuurd (beide versterken elkaar, zeker ook als je het expliciet naar elkaar uitspreekt). Ik heb daar nooit spijt van gehad, integendeel.

Als aan het wederkerigheidsprincipe (stelselmatig) niet voldaan wordt, is de kans vrij groot dat dit vroeg of laat tot een breuk in de relatie leidt en dus waarde wordt vernietigd. Ik beschrijf dit principe ook in mijn boek The Customer Profit Maxim (www.customerprofitmaxim.com).

Vertrouwen, openheid/transparatie en integriteit zijn belangrijke basisbegrippen en worden m.i. ook steeds belangrijker. Zeker in tijden waarin je ziet dat sommige instellingen / organisaties het soms niet al te nauw nemen met hun normen en waarden. Laat zien hoe je waarde voor elkaar kunt creeren en handel er ook naar. Winst maken (zowel financieel als relationeel) kan alleen als je zaken eerlijk en duidelijk om/beschrijft, zodat partijen weten wat ze aan elkaar hebben en wat ze van elkaar kunnen en mogen verwachten.


Marcel Wiedenbrugge
www.wcmconsult.com
Joyce van den Hoek Ostende
Auteur
Beste Marcel,

Dank voor je reactie. Ik sluit me volledig aan bij je waardevolle aanvulling. Ben benieuwd naar je boek.

Hartelijke groet,
Joyce

Meer over Netwerkorganisatie