Verontwaardigd! Kankeren of aanspreken?

Columns

“Zoals directieleden met ons omgaan: ze tonen geen enkel respect en ze doen uitsluitend wat ze zelf willen. Die e-mail alleen al, waarin ons wordt verteld dat de hele inkoop uitbesteed wordt. Je vraagt je toch af in wat voor wereld die mensen leven. Krijgen we de pennen en potloden die een ander bedrijf kwijt wil. Jarenlange ervaring met inkoop en een heel relatienetwerk met leveranciers in de sloot gegooid. Het is een schandaal”.

Voor dit soort ‘boze’ monologen, vaak ook dialogen, hebben we in het Nederlands geen goede benaming. Het Nederlanse woord klagen komt het dichtste bij. In het Engels heet dit ‘outrage’ of ‘diatribe’. SCT® beschrijft het belangrijkste kenmerk ervan als ‘verontwaardigde boosheid’ die door gedachte...

Peter Kunneman
Auteur
Dag Gonda,
Dank voor je terugkoppeling. Ik kan je bezwaar tegen die woorden in het artikel begrijpen. Ik ben in overleg met de redactie over aanpassing. Groet, Peter Kunneman

Meer over Feedback