Verkopen doe je met emotie

Concurrentie en teruglopende verkoop leggen grote druk op de verkoper. Hoe wapent u zich in deze veldslag?

Self defeating prophecy
Vooral in periodes waarin de resultaten en succeservaringen uitblijven, kunnen sommige verkopers in een zogenaamde self defeating prophecy belanden. Zij krijgen het gevoel dat zij 'alles al hebben geprobeerd'. Door deze negatieve verwachtingen gaan zij zich (onbewust) minder inzetten en creëren zij suboptimale resultaten.

Andere verkopers zoeken juist hun toevlucht in hard selling: zij proberen klanten te dwingen de producten te aanvaarden. Weer andere verkopers zullen alles doen om het hun klant (te veel) naar de zin te maken.

Vaak blijkt dat de kwaliteiten om succesvol te verkopen wél aanwezig te zijn, maar wordt de persoon gehinderd wordt door zijn belemme...


Ronald Sluiter - ViCre
Ik sluit me aan bij het artikel. Het gaat om de authenticiteit van de verkoper, inleven, empathie, sociale vaardigheden, gunnen, etc. Allemaal open deuren....
Vandaar dat ik ook van mening ben dat hier het verschil in zit met topverkopers. Niet nog meer vaardigheidstrainingen zal het verschil zijn....
Sterker nog: het is wetenschappelijk bewezen dat EQ aangeboren is en indien je dit talent hebt, verder kunt ontwikkelen. Met andere woorden: niet iedereen kan topverkoper worden....
Het is een onderzoek van de Erasmus universiteit. Het is uitgevoerd met een fMRI scan van hersenen.....

Met vriendelijke groet,

Ronald Sluiter
ViCre - Sales & Enterprise Intelligence
Jos Steynebrugh
Ronald,
Zéér interessant, dat onderzoek,
Vertel, vertel, vertel, VERTEL !!!

Of waar kan ik het vinden?

Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
Jos Steynebrugh
Ronald,

Ik weet niet aan welk onderzoek je refereert. Ben ook niet benieuwd, eerlijk gezegd. Wat me méér boeit is wat er wél degelijk aan te doen is, met of zonder onderzoek.

Zomaar een willekeurige definitie:
Emotionele intelligentie is het vermogen uw eigen emoties en emoties van anderen waar te nemen, emoties en emotionele betekenis te begrijpen, emoties te reguleren en te gebruiken om uw denken en handelen te leiden - Salovey & Mayer, 1990.

Wat achter de samenstellende componenten ligt is je eigen instelling. Als je egoistisch bent, alleen geïnteresserd in, gewin, fundamenteel niet geïnteresseerd in je medemens of geen respect hebt voor anderen dan wordt dat zichtbaar in je gedrag. Amerikanen zeggen: "I can see your wires".

Dat het afleren van deze niet fraaie verzameling een heidense klus kan zijn moge duidelijk zijn. Maar het KAN wel. Desnoods met de roede of als het echt nodig is: electrochock.

In de praktijk straft het kwaad zichzelf in de vorm van buitensluiten, negeren, "laten zakken", ontslag en in ernstige gevallen mag het gedrag voor de groene tafel verdedigd worden. En dit alles zonder uitroeptekens.

Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
Edward
Eerst jezelf verkopen , dan het merk en dan . . . . . . . . het produkt.
Behandel de consument als object ( abject ) en zorg dat het object afhankelijk van je wordt , zodat het object terugkeert om nogmaals een dosis gebakken lucht te kopen.