Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Er zijn een heleboel manieren om als klant te helpen bij het opvoeden cq bijscholen van het personeel opdat het geheel van de dienstverlening naar een hoger (lees: voor de klant gewenst) niveau stijgt. Één daarvan is “opschakelen”. Nee, ik wéét het, da’s nie vriendelijk, maar het doel heiligt de middelen toch?
Standaard ergernissen van klanten zijn: weet niet waar het staat, weet prijs of speciale condities niet, mag niet afwijken van wat “de baas” heeft beslist, weet geen technische specs, onheuse bejegening, geen beslisbevoegdheid bij uitzonderingen etc.
De oplossing: vraag zijn / haar naam en eventueel serienummer plus naam, email, telefoon van zijn baas. Ja, het zal je verbazen met hoeveel procent de service verlening à la minute en ter plekke kan stijgen. Geen goede reactie? Vraag een collega dezelfde gegevens en natuurlijk ook zijn / haar naam en serienummer. Mijn ervaring is dat problemen verdampen als vroege sneeuw voor de lentezon. Dat bedrijven dit soort wantoestanden laten bestáán is één ding. Wat jij er als klant wel / niet mee doet is een ander.
Groet,
Jos Steynebrugh
had besteld voor 8 personen. De klant heel adrem op luide toon: graag een beetje korting mevrouw!
Iedereen lag dubbel, inclusief de Chinese dame.
Een kopje koffie wordt hier geserveerd door een volwassen man of vrouw die bezig is met het vak. Met liefde wordt de melk verwarmd met stoom. Eerst kloppen en dan pas inschenken en dat voor 95 eurocent. De pedicure belt mijn echtgenote indien zij 3 weken niets gehoord heeft. De verkoopster in de dameskleding zaak pakt gerust 10 blouses uit het cellofaan. Samenvattend, bezig zijn met je vak en niet als parttimer de tijd volmaken.
Werkgevers moeten zich realiseren dat ongeinteresseerd personeel uiteindelijk meer kost dan wat beter betaalde gemotiveerde medewerkers. Meer aandacht is nodig voor training en begeleiding. Gemeende klantvriendelijkheid kost geen cent meer. In de middenstand moet de werkgever het goede voorbeeld geven. Zelf meewerken en de klanten aanspreken.
Ik ben ervan overtuigd dat er voor de meeste middenstanders veel te winnen is.
Of het nu een groot winkelbedrijf betreft of een kleine middenstander, een tevreden klant zal graag terugkeren en omzet genereren. Met name in de modebranche zie je vaak de arrogante inschattings blikken van een gemoduleerde medewerkster die nog nat achter de oren is maar met haar houding de potentiele klant de deur uit jaagt. Er valt wat dat betreft heel veel te leren van de professionele vriendelijke benadering van de Zuid Italianen.
Charley Dietvorst
Bari/ Italie